Khidmat Selepas Jualan Nippon Paint (^_^)
Khidmat Selepas Jualan Nippon Paint | Sebagai seorang customer, kita pasti mengharapkan khidmat lepas jualan yang excellent terutama apabila melibatkan barangan yang kita beli mencecah ribuan ringgit. Hari ni YY nak bercerita mengenai pengalaman YY sendiri mengenai khidmat lepas jualan syarikat penjualan cat yang terkemuka iaitu Nippon Paint.YY pernah bercerita mengenai jenis cat yang YY gunakan ketika proses ubah suai rumah dalam entry sebelum ni. Sehingga kini ia merupakan satu carian popular di dalam blog YY. Al-kisahnya, YY mendapati ada sedikit kupasan pada cat Momento yang Encik suami beli. Sebenarnya tak besar. Kalau sekali pandang, tak akan perasan.
Cuma YY wondering juga, cat mahal boleh ada kesan kupasan? Mana mungkin kan? Mulanya Encik suami bercadang untuk membiarkan. Lagipun orang Malaysia memang akan membiarkan apa-apa sahaja yang berlaku ke atas barangan yang dibeli walau ianya masih baru.
YY cuba nak keluar dari scope kebiasaan tu. So YY menghubungi mereka melalui Live Chat yang ada terdapat di dalam website rasmi Nippon Paint. Perbualan menerusi Live Chat tu buat YY rasa khidmat lepas jualan mereka excellent!
Ianya berdasarkan cara Amy sebagai seorang customer care yang cuba sedaya upaya memahami masalah yang YY alami. Amy menerusi aplikasi itu menyarankan YY menghantar gambar kupasan pada cat Momento yang YY maksudkan dan juga resit sebagai bukti belian.
YY menghantar segala details yang dikehendaki ke email address yang diberikan. Lepas tu YY menanti dengan penuh tabah reply dari pihak Nippon Paint.
YY mengharapkan at least, adalah auto reply yang jawab bagitahu YY yang email tu dah well received and dia akan reply kemudian. Ini tak ada! YY ingatkan YY salah email address. YY contact lagi customer service dia melalui Live Chat. Dia just jawab, nanti kalau apa-apa diorang reply. Pun tak bagitahu YY dapat ke tak email tu.
YY dah mula tukar statement YY pasal khidmat kepas jualan diorang ke lousy! Teruk betul service dok buat customer tertunggu-tunggu reply diorang. Bukan customer raja ke? Beberapa hari lepas tu YY dapat call dari diorang punya representative. YY tak berapa nak faham dia bercakap sebenarnya sebab dia bukan orang Melayu tapi cuba bercakap Melayu.
YY hanya ingat dia kata, "Aiya, ni hal wa sekali tengok sudah tahu itu salah buat. Ini kena kasi pakai undercoat....bla, bla, bla" kata dia panjang lebar. Masalahnya yang cat bukan YY atau Encik suami. Kami upah painter buat semua ni. Paling buat panas hati tu bila dia kata, "Ini cat lu kena kasi kopek satu dinding, lepas tu cat balik"
Kopek balik untuk kupasan kecil aje? Dia tahu tak berapa kos nak kena beli balik Momento tu? Okay, mungkin betul painter yang buat ni tak reti guna Momento sampai jadi macam tu. Tapi suruh customer kopek balik cat Momento yang harga dia cecah ratusan ringgit untuk satu tin kecil bukan solution yang terbaik.
Even kalau YY cat balik, confirm YY tak beli dah jenama tu walau YY tahu cantik. Kenapa nak beli cat mahal lepas tu kena kopek sebab salah teknik. Ridiculous! Bagilah YY sedap sikit dengar sesuai dengan harga yang kami bayar tu. Twist sikit jawapan walau memang hakikat customer kena juga kopek cat tu sebab dah salah teknik.
Pada YY, bukan begini cara membantu customer yang dalam kesulitan. Kalau betul bersungguh, berikan link video atau tips melalui email. As a well known brand, bukan macam ni caranya.
So pada sesiapa nak menggunakan cat Momento ni, pastikan painter korang atau korang sendiri memahami teknik untuk mengecat menggunakan Momento. Kalau tak betul teknik, cat akan mengelupas sama macam cat murah yang lain. Bila dah terkopek, korang akan disuruh kopek satu wall oleh pihak Nippon Paint.
Terima kasih Nippon Paint untuk khidmat lepas jualan yang sungguh, ................... emm, tak tahulah nak kata apa!
terkejut sangat ni...kena kopek semua..harga mahal giler lak tu..
ReplyDeletebaru plan nak guna momento sebab baca entri YY mengenainya dulu..hasilnya memang menawan hati..
glurpp..duit oh duit..jawapan orang kurang bijak..
tulah yang buat saya tak puas hati
Deletesebenarnya kecik aje kupasan tu
diorang kata first time customer complaint
tapi suruh kopek cat tu yang agak panas juga hati
rasanya kalau buat betul tak ada masalah, cuma part yang dia suruh kopek cat
tu yang bikin hangin. bukan bagi penyelesaian, tu dia cuci tangan
Wow, nampak tak permainannya di situ kak Yana?
ReplyDeleteJanji untung sudah..
nampak sangat dik wei
Deletediorang tak kisah sangat nasib customer
janji instruction dah diberikan, camtu je
mudah je cakap kan. kopek cat balik.. macam kos pakai air liur. takkan cat mahal sensitif sampai macam tu. tak boleh silap teknik sikit. kalau camtu guna cat murah je la... sepatutnya cat mahal lebih berkualiti & takde la sensitif macam tu sangat kan? kita bajet cat mahal ni memberi kualiti & kepuasan tapi kalau alasan salah cat camtu.. hurmmm saya pun rasa nak simbah cat kat orang yang cakap tu
ReplyDeleteitulah masalahnya cik lekit
Deletekalau betul pun teknik tu salah, ajarlah ye dak
ini idak, dia cuci tangan aje. senang aje dia kata kopek balik
dia ingat murah?
Alamak..baru je bercakap dengan encik hubby nak juga cat momento utk rumah jika ada sebab tertawan dengan gambar cat kat rumah YY dan iklan kat tv. Kalau begini punya servis,kansel terus.
ReplyDeleteCantik header baru.. Ni mesti air tangan designer yg sama kn?
Deletekalau nak guna tak ada masalah kot
Deletepastikan betul teknik aje
cuma malang bagi saya, dia terkopek
solution dia pula, kopek satu dinding, cerdik sungguh =)
eh akak perasan ye?
Deletemestilah kak, sape lagi nak diharapkan
yang lain tu bukan kemampuan =)
Mesti perasan..tapi yg ke2 ni mmg lbih smart krana semua ahli keluarga ada dalam gambar tu. Nnt bl² nk tukar tmplate blog baru bg kat kathy pulak ye? Hehe...gurau je.
Deletehehe...saya sebenarnya segan nak suh akak buatkan
Deletelagipun dah banyak akak tolong =)
Nippon paint mmg terkenal tapi nk cat kena ada teknik... Baik guna sea master, senang nk cat wlaaupun x sepopular nippon...
ReplyDeletetulah pasalnya cikgu maria
Deletemasalahnya orang cam saya dan en suami tak tahu
kita haraplah painter pun tahu
rupanya diorang pun tak tahu, habis gitu aje duit
memang tak akan guna lagi momento ni rasanya
Kita di Malaysia ni, suara pengguna masih belum kuat dan diberi layanan sewajarnya... Kalau YY rasa perlukan keadilan, cubalah buat aduan di Tribunal Pengguna.
ReplyDeletetulah masalahnya
Deleteevent wujud pun tribunal pengguna
ianya hanya dipandang sebelah mata oleh pihak yang mengaut keuntungan
lagipun en suami malas nak panjang cerita
ehe..ehe....ya Ampun teruk benar tu..fitew je respond dari mereka...then kesudahan nya...kopek gitew je lah ye dorang x datang cat semula
ReplyDeletebab respond tu memang teruk sungguh
Deleteada kata gitu, cuba bagi solutyion yang membantu
tu bukan membantu, melingkup ada ler
diorang sebelum tu ada kata nak datang
tapi lepas dia dah membebel suh kopek cat, buat apa suruh dia datang
nanti dia charge lain harga pula
Mmg tak pilihlah klu dah ckp mcm tu... teruk betul...
ReplyDeletekan, ada kemungkinan orang tak betul buat
Deletekita report, dia suruh kopek pula tu!
sangat leceh diana!
ReplyDeletesebab dia ada hanya boleh guna undercoat special bawah momento
kalau guna yang lain, jadi lain
cuma saya tak expected solution kopek cat tu
saya pun rasa menyesal guna benda ni, habis gitu aje duit
Kupasan kecil nak suruh kopek the whole dinding? Wah, dia ingat kita bayar harga cat tu dengan air liur ke apa? Yalah kotnya customers mereka semua millionaire yang tak kisah nak kopek balik wall rumah yang dah cantik dicat semata-mata kerana kupasan cinonit tu je. Bestlah macam ni. Sebab ni kes terpencil, mereka pun tak hirau apalah yek.
ReplyDeletetulah agaknya yang diorang tak kisah sangat
Deletelagipun dia ada kata saya first customer duk buat report
cuma solution tu cam tak patut untuk well known brand
wah wah... kasi kopek itu dinding dan cat balik? hohoho.. menangis.. mahal kot kosnya.
ReplyDeletetulah pasalnya KM
Deletesaya tak puas hati betul dengan solution tu
macam tak kena dengan nama besar yang diorang bawa
Yelah....dah beli memahal gitu pulak jadinya mmg le tak puas hatikan YY..... bagi cat free ke sebagai ganti tak pe jugak yek....
ReplyDeleteSo apa jadi la ni cat yg terkopek tu
tulah yang buat tak puas hati, sebab mahalkan
Deletebagi pula solution yang buat saya rasa macam nak simbah cat kat dia
cat tu jadi gitu ajelah, kami laki bini malas nak proceed
tapi tak berapa perasan sangat, tengoklah nanti
Eh ye ke.. rumah farah pn pakai momento... nasib baik tak jadi mcm yana.. kalau x mau meroyan kot nk kena kopek balik satu dinding.. huhuhu..
ReplyDeletemungkin painter farah pandai guna
Deletemacam kitorang ni, entah apa diorang buat
tapi tulah kan, mengadu kat nippon diorang suruh kopek
ada ke bagi solution gitu
Mcm sy suami isteri cay sndri n sy tny cara n teknik cat gunakan momento..alhamdulillah nasib baik menjadi..yela cat momento tuh kan mahal setin kecil tuh kan..
ReplyDeletekami ni upah orang
Deletenasib tak menyebelahi kami, nak buat camne
adalah sebab disebalik kejadian =)