Tak Perlu Mengundi? (^_^)

2:24:00 pm Yana Yani 0 Comments

SPR dah buat pengumuman untuk PRU-13 seperti berikut:

Tarikh penamaan calon: 20 April 2013 (Sabtu)
Tarikh pengundian awal: 30 April 2013 (Selasa)
Tarikh Pembuangan Undi: 5 Mei 2013 (Ahad)

Sila take note ye! Hehe!

Apapun PRU kali ini memang begitu hangat diperkatakan. Ia adalah penentu sama ada kerajaan sekarang dapat mengekalkan tampok pemerintahan atau ia akan beralih kepada pakatan pembangkang. 

Mungkin disebabkan itu juga peratus pengundi untuk PRU-13 terutamanya pengundi muda meningkat berbanding PRU yang sebelumnya.  

Jujurnya aku agak excited untuk mengundi kali ni. Seolah-olah pilihan raya kali ini adalah first time bagi aku.

Pun begitu ada antara masyarakat di Malaysia memandang ringan tentang hal ni. Ia sesuatu yang menyedihkan! Terutama sekali bangsa Melayu!

Entah apalah yang susah sangat nak faham, bahawa mengundi tu penentu masa depan kita dan keturunan kita, dan yang paling penting hala tuju bangsa kita, Melayu!

Jangan bila terjatuh tersungkur baru nak terngadah! Too late!

Seorang kenalan Facebook telah mengeluarkan kenyataan berikut yang aku fikirkan ada betulnya. Berikut ada pendapat beliau yang aku copy bulat-bulat:
If you don't vote for whatever reason, you have NO RIGHT to complaint. You had a choice to make yourself be heard. If you refuse that right, then you can STFU till the next GE - Salman
Yang peliknya, ramai yang memperkatakan tentang tukar kerajaan atau sokong kerajaan tapi malangnya mereka tiada inisiatif untuk mendaftar atau paling teruk dah daftar tapi malas nak mengundi!

Macam-macam alasan diberikan. Aku pernah dengar ada orang kata, "Aku duduk rumah aje, tak ada kepentingan pun aku mengundi!" Rasa macam kelakar bila dengar statement tu, sedih pun ada!

Ada yang lain kata, tak cukup bajet untuk balik kampung mengundi! Ini adalah beberapa alasan yang menggambarkan betapa ceteknya pemikiran kita tentang tanggungjawab besar ini.

Sepatutnya tiada alasan kalau kita sedar tanggungjawab kita. Ketahuilah bahawa setiap undi itu dikira. Satu undi kita boleh beri satu perubahan besar bagi negara.

Jangan pandang remeh tentang hal ini. Terutama sekali bangsa Melayu. Sedarlah! UNDI kita menggambarkan suara kita.

Dan tanggungjawab itu semua terletak dibahu kita yang bergelar PENGUNDI! Gunakanlah ia dengan sebaik-baiknya.

Tapi pada siapa sahaja yang baru mendaftar atau melakukan pertukaran alamat dalam tahun ini, mungkin impian anda untuk mengundi terpaksa dilupakan.

Sebabnya prosedur mendaftar sebagai pemilih dan tukar alamat sahaja memerlukan sekurang-kurangnya 3 bulan untuk disahkan.

Hanya mereka yang mendaftar setakat 31 Disember 2012 sahaja boleh mengundi. So marilah kita beramai-ramai keluar mengundi bagi yang telah mendaftar!

Tunaikanlah tanggungjawab kita pada negara yang tercinta ini, MALAYSIA (^_^)

0 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...