Kalau Dah Namanya Abang! (^_^)

10:37:00 pm Yana Yani 0 Comments

Semalam hajat dihati nak sambung tidur lepas solat Subuh. Lagipun hujung minggu macam ni rasa nak rehat lama sikit. Encik suami pun tak ada sebab overtime shift pagi.

Tapi hajat aku tinggal hajat aje bila putera dan puteri kesayangan aku bangun awal pula! Riuh rendah rumah sewa kita orang ni dengan suara dia orang adik beradik tengah bermain.

Nak tak nak terpaksa juga gagahkan diri bangun walau tahap kemalasan tu lebih tinggi dari biasa. Sedang aku dalam mood kemalasan nak bangun tu, aku terdengar suara Afif, "Yelah Abang nak bagilah ni!"

Dari dalam bilik aku jenguk ke ruang tamu melihat telatah Afif yang sedang menyuapkan sumi ke dalam mulut Aisy. Bergegas aku mencari kamera, aksi ni perlu dirakam untuk tatapan dia orang suatu hari nanti!


"Alah, dah habislah! Nak lagi? Kek ada! Nak tak?" tanya Afif kepada adik kesayangan dia.

"Mamam!" jawab Aisy.

Afif berlari ke dapur dengan mengambil kek dari dalam peti sejuk. Kemudian datang semula ke ruang tamu. Dan sekali lagi aksi berikut dirakamkan.


"Kalau dah namanya Abang!" bisik hati kecilku. Telatah mereka berdua membangkit semangat aku pada cuti hujung minggu yang pada mulanya MALAS!

Aku pernah terbaca satu ketika dulu, ada dua jenis pemimpin di dunia ini. Satu seorang pemimpin yang memang dilahirkan sebagai pemimpin dan satu lagi seorang pemimpin yang dilatih untuk menjadi pemimpin.

Dan Afif memang dilahirkan sebagai pemimpin! Semalam mata dia dicakar dengan Aisy sampai bercalar. Aku marah Aisy. Tapi Afif jawab, "Tak apa! Abang tak sakit pun!"

-----------------------------------

Hari ini sekolah dah bermula setelah seminggu bercuti. Afif mula-mula bangun tidur bagi macam-macam alasan semata-mata tak nak pergi ke sekolah.

Tapi semua usaha dia gagal, dan akhirnya terpaksa juga ke sekolah walau hati tidak merelakannya.

Aku balik dari kerja tadi dengan bangga dia bercerita, "Mama hari ni Afif tak ada kerja sekolah!" sambil menunjukkan beg sekolah yang kosong.

Aisy pula kata Mak semakin kerap buli Abang dia kebelakang ni. Esok dia dah genap 16 bulan tapi belum ada tanda-tanda nak melangkah. Entah bila!

Emm, aku pula sekarang ni tengah kelaparan. Encik suami pesan suruh masak sardin aje hari ni. Tak kisahlah janji kenyang! Cepat balik sayang oi! Lapar dah ni! (^_^)

0 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...