Keranamu Asam Pedas! (^_^)

9:58:00 pm Yana Yani 0 Comments

Minggu ni tekak aku teringin nak makan asam pedas ikan. Dah berapa hari dok plan nak masak. So hari ni aku tekad nak masak walau mimpi ngeri asam pedas yang tak menjadi sebelum ni masih lagi menghantui!

Dah nak masuk 6 tahun usia perkahwinan aku dan setakat ni tak pernah sekali pun asam pedas ikan aku buat menjadi! Fakta tu! So bila tak menjadi tu, mogok kejab!

Aku dah try macam-macam resipi. Follow sebiji-biji, tapi still tak menjadi juga. Tak tahulah dekat mana silapnya! Ke memang sebab aku tak tahu masak. Hehe!

Baru hari ni tekad tu datang balik! Tapi pagi tadi buat bihun goreng kesukaan Afif dulu.


Afif kalau dapat makan bihun ni memang dah tak toleh kiri kanan. Sedap betul pada dia! Aku paling suka tengok bila dia makan bertambah.

Masuk aje tengahari, aku ke dapur untuk memasak. Berbekalkan sisa baki semangat juang yang masih ada, aku buat juga asam pedas ikan untuk ke sekian kalinya.

So bila dah siap, aku hidangkan di meja makan. Rupa memang kelihatan macam asam pedas ikan. Tapi rasa aku tak tahu! Fobia nak rasa.


Takut nak rasa! Takut tak sedap macam sebelum ni. Kalau tak sedap memang aku tak akan buat lagi! Tu janji aku! Tapi aku tengok Encik suami laju aje makan. Macam sedap aje!

"Sedap ke Yang?" tanya aku bila tengok Encik suami makan langsung tak pandang kiri kanan.

"Bolehlah!" jawab dia ringkas. Mungkin jawapan dia tu lebih kepada nak menjaga hati aku aje!

Encik suami memang penggemar asam pedas ikan. Dari mula kahwin dia selalu suruh aku masak makanan kegemaran dia tu. Tapi bila tak menjadi aku malas nak buat. Tapi nanti dia suruh lagi!

Baru hari ni aku ada keberanian nak buat! Tadi, baru aku ada keberanian nak cuba asam pedas ikan hasil dari air tangan aku. Wah! Boleh tahan! Hehe!

Patut Encik suami tunduk aje time makan tadi. Sedap rupanya! Yes! Menjadi akhirnya! Bolehlah selalu masak asam pedas ikan selalu lepas ni. Hehe!

---------------------------------

Petang tadi, Ateh adik Mak yang tinggal di Bukit Beruntung Rawang ada datang menziarah kami di sini. Adik Mak yang ni memang kerap datang bila ada kelapangan.

Tapi aku sebenarnya aku lebih berminat nak bercerita pasal anak dia yang paling kecil, pangkat sepupu dengan aku. Masak aku kahwin dulu, dia baru aje lahir.


Tapi sekarang dah jadi kawan baik anak aku. Sepatutnya kalau nak ikut pangkat, Afif kena panggil dia Pak Ucu Iman. Tapi disebabkan jarak usia yang tak jauh beza, maka gelaran Abang aje digunakan.

Tadi bila tengok dia orang main, terasa seronok aje. Mengingatkan kembali memori zaman kanak-kanak yang telah lama aku tinggalkan. Terasa makin tua diri ini! Hehe

Anyway, let's check out gambar Afif dan Iman yang ada dalam simpanan aku.

Afif dan Iman time Dayah kahwin tahun lepas. Tak boleh berjauhan langsung time ni.
Afif dan Iman sekarang! Hopefully keakraban dia orang ni kukuh sampai bila-bila!

0 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...