Dekorasi Simple Rumah Aku (^_^)

8:41:00 am Yana Yani 56 Comments

Dekorasi Simple Rumah Aku | Pagi-pagi aku nak cerita pasal dekorasi simple rumah aku yang sebenarnya bukan dekorasi pun, Hehe! Cerita pun sebab teringat hutang aku dengan Hainom OKje yang beria nak tengok. Buat masa sekarang, kami tak buat apa-apa dekorasi. Semua barang dari rumah sewa kami sebelum ni kami susun atur ikut kesuaian dan keperluan. Kami tak beli langsung perabot baru.

Aku mulakan dengan bahagaian dapur tempat di mana aku menghasilkan hasil seni yang bombastic. Hehe! Bahagian asalnya adalah bilik stor, tapi kami pecahkan untuk keselesaan.

Dekorasi Simple Rumah Aku

Persoalan yang kebanyakkan jiran aku di kawasan ni timbulkan di group Facebook adalah di mana nak letak mesin basuh? Kalau rumah asal, aku sendiri tak tahu mana nak letak. Tapi mujur bilik stor tu kami pecahkan. So kami dapat alihkan bahagian dapur ke tempat lain. Tempat yang asalnya dapur, kami letak mesin basuh.

Dekorasi Simple Rumah Aku

Kalau dulu dekat rumah sewa yang telah diduduki selama tujuh tahun, kami makan atas lantai aje walau sebenarnya ada meja makan. Tapi kami lebih selesa makan di bawah aje. Tapi rumah yang baru kami duduki selama tiga bulan ni, kami dah makan atas meja. Lagipun dekat sini ruang ia agak luas dan selesa.

Jam dan lukisan dinding yang korang nampak tu pun dah lama Encik suami. Tersimpan agak lama di rumah sewa dulu. Bila dah ada rumah sendiri ni barulah dia sangkut. Bagi naik seri katanya

Dekorasi Simple Rumah Aku

Jarak antara ruang dapur dan ruang tamu agak jauh berbanding rumah sewa kami dulu. Tapi jujurnya aku paling suka bahagian ni terutama warna cat yang menambahkan seri.

Bagi akulah! Hehe!

Dekorasi Simple Rumah Aku

Untuk bahagian ruang tamu pula, hanya ada dua benda baru aje yang kami beli. Langsir dan karpet. Nanti ada rezeki lebih barulah nak letak bunga atau apa-apa yang patut. Hehe!

Dekorasi Simple Rumah Aku

Bahagian luar iaitu di depan rumah, aku paling suka tangga yang ada. Ianya kelihatan seperti villa kalau tengok dari bahagian depan. Rasa cantik sangat bahagian ni. Hehe!

Dekorasi Simple Rumah Aku

Dekat sini juga, taman permainan tak berapa jauh dari rumah aku. Tapi walaupun dekat, jarang juga dapat pergi sebab aku dan Encik suami bekerja.

Bila hujung minggu pula tak ada dekat rumah. Tu yang jarang bebudak ni dapat peluang bermain dekat situ. Gambar bawah ni masa sepupu-sepupu dia ada datang berkunjung.

Dekorasi Simple Rumah Aku
Dekorasi Simple Rumah Aku

Belakang rumah aku pula sebelum ni adalah hutan, tapi dah clear sebab tuan tanah dia nak buat kebun tebu dekat belakang tu. Tapi sejak dia clear, kami discover somethingNak tahu apa dia? MONYET! Ye, betul! Kami perasaan pun masa aku baru balik kerja. Sebenarnya dah lama dengar orang sekeliling bercerita. Cuma baru ni dapat tengok secara live! Hehe!

Dekorasi Simple Rumah Aku
Dekorasi Simple Rumah Aku

Habis sayur yang di tanam oleh jiran sebelah dikerjakan oleh kawanan monyet ni. Aku tengok ni pun dari dalam rumah. Tak ada keberanian nak keluar. Lagipun mereka ni mempunyai reputasi yang boleh mencederakan. Bebudak tak ada dekat rumah masa ni. Kalau ada pun, aku tak akan bagi tengok. Bahaya!

Tapi sebenarnya wujud juga rasa kesian dekat kawanan monyet ni sebab diorang dah kehilangan habitat. Tu yang diorang belasah aje apa yang ada. Diorang tak ada pilihan.

Aku rasa itu ajelah bebelan aku mengenai dekorasi rumah sampai cerita monyet pun masuk blog aku. Popularlah diorang lepas ni. Hehe! Aku nak pergi sambung buat donat ni. Perut pun dah menyanyi dah ni. Hehe! Okay, take care korang ye.

Till we meet again. Assalamualaikum (^_^)

Entri lain yang berkaitan:
Rumahku: Proses Renovation
Rumahku: Painting Time!

56 comments:

  1. cantiknya rumah...pandai hias..
    saya baru je 3 tahun lebih berumah tangga, umah kosong lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam tak percaya mar kata saya pandai hias
      biasa aje bagi saya
      ada yang lagi menarik dari ni. cuma saya suka sebab simple aje
      tak mar, perlahan-lahan. adalah rezeki nanti

      Delete
  2. Assalamualaikum dan singgah sabtu....cantik dekorasi rumah sis....simple tapi luas mata memandang....

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikum salam wbt
      terima kasih kerana singgah.
      pada saya biasa aje ni. apapun terima kasih ye

      Delete
  3. cantik rumah pandai deco.warna2 perabot & cat tu menaikkan seri.. kesian monyet mana lah dorang nak cari makan kan? takut kena tembak mati jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang nak macam tu, tapi saya tak pandai
      saya dan suami buat apaa yang terfikir aje
      bab monyet tu memang kesian
      biasa mpk akan tembak kalau ianya mengganggu penduduk

      Delete
  4. Cantiknya dapur yani.
    Harus masak sedap ada dapyr gini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...biasa aje ni PB
      tapi masak masih cam gitu aje. adalah sikit improvement...hehe

      Delete
  5. simple dan menarik ... masuk rumah baru ni jiwa dan semangat pun baru ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betullah vee
      memang rasa bersemangat aje dok rumah baru ni

      Delete
  6. zaman belajor dulu, kalau tingkap tak tutup rapat2 habislah bilik kena huru hara dek monyet. diaekor ni masuk sebab nak cari makanan, besar2 pulak tu. seriau kalau terpaksa lalu kat sebelah.. huhu...
    mungkin tak lah besar, tapi takut punya pasal anak monyet pon jadi saiz badak. mwahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah, diorang dah terbiasa diberi makan
      kalau tak diberi makan, mulalah diorang mengganas
      kalau akak pun takut sangat kalau dia lalu sebelah

      Delete
  7. Dulu kat tempat saya ada monyet org bela, nyaris menyerang budak2 termasuk anak saya.. tu yg didibela, klu monyet liar tu kena hati2 lah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah pasal en khir, liar diorang ni
      cuma saya rasa kalau tak mengganggu, biarlah.
      makhluk ALLAH juga =)

      Delete
  8. cantiknyer sais...jujurnya kathy teringin sekali ada rumah sendiri. seronok mendeko bagai kalau rumah sendiri berbanding kat rumah sewa.sebab cantik bagaimana pun tetap rumah orang kan? kalau rumah sendiri kita boleh buat macam².. jeles eh?huhuhu..

    p/s: sis tengok kat mesej fb k.ada 'sesuatu' kat situ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. typo : bukan sais tapi sis...hehehehe..

      Delete
    2. siapa yang tak mahu rumah sendiri kan kak
      semua orang nak, macam saya pun tujuh tahun menyewa baru ada rezeki
      mak dan abah saya dulu, 13 tahun baru mampu memilik rumah sendiri
      semua tu rezeki yang ALLAH nak bagi. cepat dengan lambat je =)

      Delete
    3. oh ya, terima kasih tuk hadiah tu. suka sangat! =)

      Delete
    4. Paling kathy mengidam kabinet dapur macam sis tu sejak dulu lagi. Nampak kemas je kalau ada kabinet.merah pulak tu,aduhai jelesnya diri ku ini. Nanti klu kathy ke klang,jemputlah kathy datang ke rumah sis ye?

      Delete
    5. dulu masa saya menyewa pun saya ada keinginan macam tu
      akhirnya dapat juga, rezeki =)
      boleh aje, bila nak datangnya
      tertunggu juga saya ni =)

      Delete
  9. Uas tu rumah Yana...cantik dan kemas dekorasinya TAPI syang..mana datang monyet tu..berkeliaran camtu..risau pulak dorang cederakan budak2 nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. dekorasi biasa aje tu
      bab monyet tu, diorang datang dari hutan belakang rumah
      cari makanan ler tu, cuma bimbing dia akan mencederakan aje

      Delete
  10. Wah seronok masuk rumah sendiri kan... Tahniah... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah
      memang seronok sangat =)

      Delete
  11. Wah cantik rumah yana.. color ruang tgh tue farah suka..=D

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam sama kan =)
      samalah kita, saya pun suka part tu =)

      Delete
  12. Kabinet warna merah tu yang menaikkan semangat nak main masak-masakkan? Hahaha, dah tahu dah. Padanlah rajin mengdonut jek. Cantik juga deko simple-simple macam ni. Tak semak pandangan. Okeylah tu, lenkali boleh usahakan sampai masuk dalam majalah Cleo. Eh, silap majalah deko-deko ler. Mesti tangga kat depan rumah tu menarik sangat sampai Aisy pun kalau rasa cam tak boleh nak tidur, dudukkan aje kat situ, terus menguapkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...mengdonut bukan sebab kabinet tu ye
      sebelum ni dok rumah sewa pun selalu buat tau
      cuma dulu kabinet kayu aje yang dah mereput...hehe

      tak adalah sampai nak masuk majalah
      muntah orang dok tengok rumah yang entah apa-apa ni
      gambar tu ambil masa dia tengah mengantuk, tu jadi rupa tu...hehe

      Delete
  13. Sayang awak YY.....2-3 hari ni asyik petik nama mak jer hehe....Nasib langsaikan hutang mak cepat cepat kalau tidak mmg nak kena ni hihi......

    Okay....nampak moden bhg dapur tu dgn kitchen kabinet pe'ah pe'ah saga ...mmg bernafsu ko nak masak hihi...patutlah laju jer nak buat donat.

    Tapi serious weyh....dapat duk rumah sendiri mmg bestkan YY...dpt deko deko seadanya, sangat puashatikan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...settle dah hutang saya dengan OKje ye
      ish2...tak ada kena mengena dengan kabinet tu saya mengdonat
      kan donat kuih senang aje, tu yang rajin buat...hehe
      buat masa sekarang bajet dah habis tuk deko-deko
      tunggulah kaya sikit baru deko...hehe

      Delete
  14. cantik rumah awak yana... kita suka rumah yang simple dan kemas... tak banyak sangat hiasan yg sarat barat... especially bila ada anak kecil kan... ngeri kalau ada hiasan kecik2 tu... :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa aje ni idah, rezeki tuhan nak bagi kan
      betullah tu, lagilah anak saya kecik tu lasak sangat
      memang tak boleh banyak sangat perabot
      tunggu diorang beso sikit ler jawab nyer =)

      Delete
  15. yani pakai wallppaper ye..cantiklah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan wallpaper ni, kalau wallpaper lagi mahal
      saya guna cat aje jenama Momento

      Delete
  16. Rekabentuk dalam rumah Yana ni cam sama je ngan rumah yang kitorang beli kat Telok Panglima Garang... tapi searang ni sewakan kat orang, jauh sangat ngan tempat keje k nurul...
    Cantik lah dapur tu... lagi semangat lah Yana memasak... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke? tapi ni dah renovate kak
      rumah asal bukan camni
      hehe...nak kata bersemangat idak juga walau dapur gitu
      kalau malas tu, tetap malas juga =)

      Delete
  17. dekorasi yg sgt cantik..pandai

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak ni buat saya malulah
      biasa je ni

      Delete
  18. Simple tapi selesaaa. hehe. hati2 dgn monyet tu taw kak. bahaya. boleh masuk rumah pulak nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah, rezeki anak2
      tulah, memang kena hati-hati
      bahaya sebab dia meman ada reputasi tak elok

      Delete
  19. suka kabinet dapur tu merah hitam.
    warna idaman saya bila ddk rumh sndiri nnti.hihi.
    skrg ddk kuarters.ikut apa yg ada xblh nk memandai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun suka! pilihan saya waran tu =)
      tak apa, adalah rezeki nanti ye

      Delete
  20. Cantik...pandai deko...saya ni...xreti sgt...nak cedok.idea nih...hihi...

    Ade mase free..jom la lawat blog saya...

    www.sihatnatural.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa aje tu, ada yang lagi cantik =)
      cedoklah mana yang boleh =)

      Delete
  21. saya macam kenal gambar kilang kat last pic itu..hahaha..tapi tak ingat mana..
    ayoob..banyak kera kak,silalah behati2 .. binatang mana boleh ramal kan..huhu
    saya suka tgk kabinet kat dapur tu..lawa pula warnanya..
    rumah pun kemas dan selesa kan.. hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun tak tahu kilang tu kat mana
      tak pernah explore...hehe
      tapi dah lama tak nampaklah menatang tu lepas publish cite ni
      dia malu sendiri kot sebab akak penah cite dekat blog...hehe

      simpe aje dekorasi tu nana, janji kami anak beranak selesa udah kan =)

      Delete
  22. Cantik...pandai yana deco deco...

    ReplyDelete
  23. kemas.. cantik lah.. tu lah best Nye bile ade umah sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...biasa aje la
      ada orang lain lagi hebat =)

      Delete
  24. cantik... saya pun tgh blog walking nak nengok2 pengalaman org masuk rumah baru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. simple aje ni. ada yang lebih cantik =)
      bila masuk rumah baru?

      Delete

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...