Prank Yang Ridiculous! (^_^)

8:59:00 pm Yana Yani 18 Comments

Entry hari mungkin agak emotional. So bila aku dah emotional, entah apa-apa aku ajelah aku dok type.

Semalam lepas dok published entry, aku melilau ke blog kawan-kawan. Sebelum tu tengok dok dulu reading list dekat Blogger Dashboard.

Terpandang satu posting. Selain dari Relaks Minda, aku suka juga posting dekat blog ni. Dia tak banyak berbicara, tapi gambar yang ada cukup menarik.

Boleh juga dok hilangkan stress.

Posting semalam pemilik blog ni buat aku rasa macam marah. Title dia berbunyi Prank Keji Mangsa Penculikan: Membuatkan Anda Malu Dengan Malaysia.

Apa yang teruk sangat sampai membuatkan kita malu dengan Malaysia? Mesti ada something. Pergilah dok intai. Betul! Ada video dan sedikit komen dari penulis.

Video berdurasi tiga minit tu menunjukkan satu prank yang aku rasa macam sabotaj pada Malaysia. Yelah, sekarangkan Tahun Melawat Malaysia. Kita nak bagi ramai orang datang Malaysia.

Apa kejadahnya kau dok keluarkan video gitu

Video tu meletakkan dua watak pelakon, seorang penculik dan seorang lagi mangsa penculikan. Si mangsa penculikan diikat kaki dan tangan. Mulut pun ditutup, nampak banyak darah.

Untuk menampakkan kesungguhan cerita, pelakon disumbat dalam bonet kereta. So memang nampak macam betul-betul kena culik.

Mereka ni pergi dekat beberapa guard houses dan juga stesen minyak yang kita tahu bahawa kebanyakkan guard dan pekerja stesen minyak bukan warganegara Malaysia.

Si penculik pura-pura membuka bonet kereta dan memukul mangsa penculikan. Saksi yang kena prank disuruh merahsiakan kejadian tu

Tiada seorang pun mangsa prank yang memberi bantuan kepada mangsa penculikan. Seolah-olah sifat prihatin atau kemanusian tak wujud pada yang menyaksikan tu.

Hanya ada seorang hamba ALLAH ni pada minit-minit terakhir video yang bertindak. Dia dah siap keluarkan telefon nak buat laporan polis.

Yang aku kesalkan niat tak elok si pengeluar video. Penulis blog pun mengiakan aje. Macam tak bertanggungjawab pun ye juga.  

Tak akanlah sebab beberapa orang yang kau prank tu, kau nak kata semua Malaysian tak prihatin. Pendapat beberapa orang tu tak menggambarkan pendapat seluruh Malaysian!

Ini tidak ADIL!

Kalau pelancong asing tengok, for sure diorang mempunyai pandangan serong terhadap Malaysia. Seriously tak faham dengan orang yang berpemikiran gitu.

Cuba ada sikit sifat sensitif pada sesuatu isu. Yang kau dok kata tu negara kau sendiri, tanah tumpahnya darah kau. Baik buruk pun, NEGARA kau juga!

Kenapa nak kena ada sifat menjaham tu. KENAPA? Ke memang dah habit? Video tu sedikit sebanyak memberi imej buruk pada MALAYSIA.

Setakat ni dah ada lebih 19 ribu penonton video tu di YouTube. Geram! Aku malas nak sertakan link dekat sini. Pandai-pandailah korang cari sendiri.

P/S - Aku marah pada tiga jenis orang. Orang yang kacau ahli keluarga aku, orang yang buat benda yang menjahanamkan negara aku dan juga orang yang mempersoalkan HAK orang MELAYU.

18 comments:

  1. bersemangat entri ni..nasib baiklah kathy tak tergolong dalam spesies manusia2 tu,kalau tak mesti sis tak kawan kathy kan?hehehe..just a joke,jangan marah ye sis?apapun kathy setuju video tu bawa pengaruh negatif kepada pengunjung yang ingin melawat Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...akak ni orang tengah serius dia buat lawak pula
      tapi sungguh kak, patut keluarkan aje video tu
      geram dibuatnya
      memang sengaja nak sabotaj

      Delete
  2. Saya baca pun jadi marah.. apa punya mindalah buat story prank mcm ni.. isu penculikan ni kira serius. Mmg akan buatkan org takut. Klu saya pelancong pun, pasti saya fikir 10 kali nak pergi walaupun ianya lawak atau prang.. memalukan & menjahanamkan imej negara....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah saudara khir, macam tak ada idea lain
      pada saya ianya bukan satu bahan lawak
      bila imej negara turut tercalar

      Delete
  3. Wah, belum pernah menonton lagi video tu. Memang tak mengenang jasa. Lebih baik duduk negara lainlah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya baru nampak sisi lain cikgu hari ni =)
      duduk dekat negara lain bukan jalan penyelesaian
      negara MALAYSIA ni macam sebuah keluarga yang besar
      kalau semua orang keluar dari keluarga ni
      apa lagi yang tinggal untuk MALAYSIA

      Delete
  4. haish.... baca pun sakit hati... belum tgk videonya lagi... tapi kalau saya pi cari video tu tak pasal2 tambah viewer lagi!!! haish... geram sama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sayalah tu penyumbang penambahan tu
      manalah nak tahu! iush geram bila teringat balik

      Delete
  5. Dahsyatnya....semoga Allah memberi petunjuk kepada orang seperti itu.

    ReplyDelete
  6. Memang perasan ada golongan yg suka kutuk negara Malaysia. Sedangkan diorang sendiri tinggal di negara ni. Kalau tak suka, saya syorkan kalau dorang tak suka cuba cari point lain yg boleh buat diorang suka.

    Bukan semua perkara dlm Malaysia ni perkara yg buruk. Jangan hanya disebabkan satu dua tiga sepuluh kejadian dan orang-orang tertentu buat Malaysia terus jadi negara yang teruk. Salah tu. Kalau teruk sangat, mengapa orang tersebut masih boleh duduk tinggal di sini kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah, bersemangat akak baca komen kamu ni gee
      betullah gee, dalam sebuah keluarga besar
      kita memang tak boleh puaskan hati semua orang

      tapi kalau ada orang cuba memjahanamkan keluarga tu
      rasanya amat tak wajar

      Delete
  7. geramnya.. memang memperbodohkan diri sendiri semata-mata mahukan publisiti.. baik tukar warganegara je macam ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah kan, memang tak faham tujuan perlakuan sedemikian

      Delete
  8. mmg ada pun orang yg bersifat mcm tue.. depa nie dah tak dak kerja lain nak buat.. buat malu Malaysia jer!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah kan, dalam dunia ni aje macam-macam perangai manusia
      ni kan pula dekat malaysia

      Delete
  9. Kdg kdg diorg nih memg xpikir pnjg bile nk buat sesuatu...ye memg diakui msia taklah aman mana...tp sekurg2nya msia msih lg di tahap yg boleh dikatakan selamat.ttg isu prank nih sy jugak xsetuju sbb x semua rkyt msia tak prihatin...x semua...jgn berikan gmbrn yg negatif psl msia

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah kan, bila beri gambaran buruk
      automatik imej MALAYSI tu sendiri jatuh
      siapa nak jawab tu

      Delete

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...