Afif Tak Suka Sepah! (^_^)

11:17:00 am Yana Yani 2 Comments

Minggu ni cuti hujung minggu panjang sikit. Bagi seorang Mama yang bekerja macam aku, cuti macam ni lah yang paling syok sekali. Sebab boleh menghabiskan masa dengan family terutama anak-anak!

Dua tiga hari dekat rumah ni nampak dengan lebih jelas karakter anak-anak. Paling nampak ketara sekarang Afif. Mungkin sebab dia yang paling besar!


"Aisy, Abang tak suka rumah bersepah! Abang sayang Aisy tapi Abang tak suka marah-marah. Cepat kemas, nanti Papa marah! Papa tak suka rumah sepah tau!"

Dialog di atas akan berulang hampir setiap masa especially bila ada aje benda yang bersepah di lantai. Pada usia Aisy yang tengah aktif sekarang ditambah pula baru aje dapat "kaki", memang suka menyepah!

Abang dia pula pantang sungguh tengok benda bersepah! Al-maklumlah, anak Papa!

Macam contoh hari ni, baby cot Aisy masa baby dulu dijadikan Afif sebagai stor mainan dia. So tadi aku dok dengar dia membebel kata "stor" tu bersepah sebab Aisy. Susah dia nak cari mainan katanya.

Penuh baby cot ni dengan mainan Afif aje!
Tapi kalau tengok ketinggian benda tu, tak mungkin Aisy. Mesti kerja Afif. Tapi dia tak mengaku! Dia tetap kata adik dia yang buat. Sabar ajelah!

Bagi meredakan "kekalutan" tu, aku pujuk Afif suruh kemas. Suprisingly dia tak menolak. Dia terus kata, "Okay tapi Mama tolong tau!"

Ewah, aku pun kena terlibat ke? Tak apalah janji dia kemas. Bila aku kata aku sanggup nak menolong, dia terus nyanyi lagu dari siri animasi Wonder Pets.

"Apa yang penting, kerjasama! Apa yang penting, kerjasama! Kami tak besar dan kami tak kuat, bila bekerjasama semua jadi mudah! Hey, Wonder Pets!"  

Lagu tu diulang sampai dia siap mengemas.

Peace! Kemas sudah!
Walaupun tak nampak perbezaan yang ketara istilah "kemas" dari gambar yang atas dengan yang bawah ni. Yang penting Afif tetap menunjukkan kesungguhan dia mengemas!

Senyum sampai ke telinga bila aku dok puji dia rajin dan pandai mengemas! Bangga sungguh dia! Siap kata, "Afif hebat kan Mama?"

Memang Afif hebat! Paling penting semangat bekerjasama tu walaupun Mama sebenarnya tukang tengok aje sambil jadi back up singer! Wahaha!

Eh, best juga lagu Wonder Pets tu tau! Cer readers try nyanyi pula. Hehe!

1, 2, 3....Apa yang penting, kerjasama! (^_^)

2 comments:

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...