Cara Kami (^_^)

7:03:00 pm Yana Yani 0 Comments

Aidiladha kali ini terasa seronok sangat! Keterujaan nak balik ke kampung tu terasa menebal. Malam hari raya aku, Encik suami, anak-anak dan adik beradik yang lain berkumpul di rumah Mak dan Abah aku.

Meriah pula rasanya bila dah berkumpul ramai-ramai macam tu. Lagi best bila ada redang daging, rendang ayam dan sup tulang dari air tangan Mak. Wah, memang terbaik!

Lepas makan-makan, kami balik ke kampung Encik suami pula di Kampung Sungai Serdang, Selangor. Masa balik tu hujan lebat sangat sampai tak nampak jalan.

Sempat lagi Afif pesan Papa dia, "Papa bawa kereta elok-elok tau, jalan licin ni"

"Ye" jawab Encik suami sambil tersenyum.

Sampai aje di rumah Mak Encik suami, kami disambut dengan Khalis, anak kakak Encik Suami a.k.a best friend Afif. Wah, bukan main lagi bila dapat jumpa sepupu dia, tak ingat dunia dah. Main aje!

Bangun pagi aje sibuk "pakatan" ni cari katak keliling rumah Atuk. Atuk pun tersengih aje melayan cucu.


Bunyi takbir raya yang jelas kedengaran dari masjid berhampiran rumah Mak dan Abah Encik suami buat aku rasa sayu aje. Tapi perasan sayu tu hilang bila tengok anak bujang excited nak pergi masjid untuk sembahyang raya.

Aku mengiringi langkah Encik suami dan Afif untuk ke masjid dengan rasa bangga dan bahagia yang sukar untuk digambarkan.


Lepas sembahyang raya dan makan nasi lemak dari air tangan Mak Encik Suami, kami pun bergerak untuk ke Kuala Lipis. Tapi sebelum tu ambil Angah dan Annur dekat rumah Mak dulu. Mak dan Abah dah bergerak lebih awal sebab nak masak-masak katanya.

Lepas kunci pagar rumah dengan menggunakan kereta Angah. Oh salah ayat tu! Gunakan kereta Angah sebagai kunci. Eh macam salah juga! Lantaklah!

Yang penting tiada entiti yang tidak diingini masuk ke rumah kami sebab rumah kami tak ada pagar. Diulang, tiada pagar! So khemah yang tersergam di depan rumah kami cukup menggerunkan!

Siapa entiti tersebut akan aku ceritakan kemudian. Tunggguu! Hehe 

Berbalik kepada perjalanan kami ke Kuala Lipis, Pahang, everything smooth aje at the beginning. Kecuali cuaca panas dan ditambah dengan air-cond kereta membuat rasa mengantuk tahap gaban!

Tapi aku cuba tahan seboleh mungkin walau dah tersenguk entah ke berapa kali semata-mata nak temankan Encik suami drive. Silap hari bulan boleh tidur untuk selamanya. Encik Suami pun entah berapa kali menguap.

Baru nak sampai Bukit Tinggi dekat Lebuhraya Karak, jalan jem! Adoi!


Encik suami berhenti di Petronas sebab mengantuk sangat. Bagi dia rest kejab sebelum sambung perjalanan. Bercadang nak cari roti sebab dah masuk tengahari dan perut pun dah berkeroncong irama dangdut.

Apa? Licin rak roti? Ingat aku aje lapar.


Masuk bandar Bentong Angah suruh cari mana-mana kedai makan sebab dia dah kelaparan. "Wei cari kedai makan ye, aku belanja. Lapar sangat ni" kata dia.

Paling menyedihkan dari Bentong sampai ke Kuala Lipis kami tak jumpa satu pun kedai makan. Perut dah memainkan rentak rock! Nak tak nak terpaksa juga "melantak" KFC!

Erkkk. Alhamdulillah. Thank you Angah for the treat. Hehe!

Lepas masing-masing dah kekenyangan, kami pun sambung perjalanan. Lega rasa bila dah sampai ke kampung halaman.

Untuk makluman, aku dan Angah dilahirkan di kampung ini, Kampung Temperah, Kuala Lipis Pahang.



Macam mana kami celebrate Aidiladha di sini? Akan aku ceritakan kemudian.Tungguuu!

0 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...