Sayangilah Bahasa Kebangsaan Kita (^_^)

11:30:00 pm Yana Yani 0 Comments

Imej dari Emila Yusof
Semalam ketika tengah mencari gadget untuk mencantikkan blog aku ni, aku terjumpa hasil tulisan Emila Yusof yang bertajuk Gunakan Bahasa Melayu dengan betul. Terasa macam terkena batang hidung sendiri pulak sebab aku secara jujur memang selama ini selalu gunakan bahasa singkatan dalam aktiviti terutamanya yang membabitkan penulisan. Disebabkan habit tu, aku tak sedar bahawa aku sedang merosakkan bahasa ibunda aku sendiri.

Zaman sekolah dulu setiap kali bulan Oktober sekolah akan meraikan Bulan Bahasa Kebangsaan. Sepanjang bulan tersebut pelbagai aktiviti dianjurkan bagi mengingatkan kami para pelajar (ketika itu) tentang kepentingan Bahasa Melayu. Aku juga masih ingat lagi lagu Bahasa Jiwa Bangsa ciptaan Tan Sri Dol Ramli. Korang semua ingat lagi tak? Lupa? Mari kita menyanyi sama-sama. Ready? 1...2...mula...

Gunakanlah Bahasa Kebangsaan Kita
Marilah Amalkan Ramai-ramai
Bahasalah Menyatukan Kita Semua
Yakinlah Bahasa Jiwa Bangsa

Marilah Mari Rakyat Semua
Buktikan Taat Setia dengan Satu Bahasa
Maju Bangsa dan Maju Negara
Megahkan Bahasa Kita
Bahasa Jiwa Bangsa

Ewah, bersemangat masing-masing! So, mulai dari hari ini aku berikrar untuk mencuba sedaya upaya aku untuk sentiasa menggunakan Bahasa Melayu dengan betul! Kalau bukan kita sendiri yang memartabatkan bahasa ibunda ini, siapa lagi?

0 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...