Hidangan Untuk Family (^_^)

1:01:00 am Yana Yani 28 Comments

Sejak berkahwin dengan Encik suami, aku hanya menghidangkan makanan yang hampir serupa setiap hari. Sebab utama adalah Encik suami tak suka pada perubahan.

Biasa kalau makanan tu dia tak pernah makan, memang dia tak akan sentuh walau secubit. Tu yang buat aku susah. Minat untuk explorer hidangan baru pun terbantut disebabkan hal tu.

Tapi mungkin sebab utama pun aku kurang mahir dalam bidang masakan.

Kebelakangan ni aku memberanikan diri untuk keluar dari skop biasa. Tapi sebab kepada perubahan ni adalah anak-anak, Afif dan Aisy.

Demi anak, aku mencuba walau tak pernah buat. Hilang segala jerih payah menyediakan hidangan bila si anak begitu berselera makan hasil air tangan kita.

Baru-baru ni aku masak pulut kuning. Jujur tak pernah sekali pun seumur hidup ni masak pulut kuning. Percubaan pertama kurang menjadi, tapi Afif kata sedap sangat!

Pulut tu lembik sangat sebab terlebih air! Hehe!


Untuk kali kedua aku dah belajar dari kesilapan pertama. Betullah kata orang, practice makes perfect! Kali kedua dah boleh agak berapa banyak kuantiti air perlu digunakan.

Hasilnya buat aku senyum sampai ke telinga!


Encik suami bila dapat tahu aku nak buat pulut, awal-awal dah pesan suruh buat kari. Aku sebenarnya nak makan dengan sardin aje sebab dah terbiasa dari kecil macam tu.

Tapi selera Encik suami tak sama. Buat jugalah. Lagipun tak menjadi masalah sebab aku dah expert bab masak menggunakan santan. Hehe!

Kalau dah hari-hari masak lemak, mau tak expert! Hehe!


Suka tengok dia berselera makan pulut kuning hasil air tangan aku ditambah dengan kari ayam yang merupakan antara kegemaran dia. Aku pula tak berapa jalan dengan kari ni.

Mujur ada ikan pekasam yang aku dah goreng hancur. Itu juga yang sedap makan dengan pulut kuning. Teringat pun dah buat aku rasa lapar. Hehe!

Tapi memang, pergghh! Terbaik!


Hari ni pula sebelum ke kelas memandu, aku sempat menghidangkan donat untuk Encik suami dan anak-anak. Mula-mula dulu tak menjadi juga, tapi sekarang rasa macam dah hebat sangat! Hehe!

Tak susah sangat rupanya nak buat donat yang penting kena ada determination.

Mungkin juga memang dah sifat semulajadi aku tak reti nak give up. Cuba dan terus mencuba sampai berjaya! Bak kata orang putih tu, strive for excellent!

Afif dan Aisy suka sangat donat ni. Korang tahu aku siap beli acuan untuk bentukkan donat ni. Kalau aku yang bentukkan, macam-macam rupa ada. Hehe!

Tapi jangan pandang rupa aje tau. Rasa dia sedap ni! Bukan aku yang kata, Annur yang tengah baca entry ni yang kata. Kan Annur kan? Hehe!


Minum pula dengan teh tarik kegemaran Afif, memang terangkat! Hehe!


Sebagai seorang isteri, memang aku juga tak terkecuali untuk melakukan yang terbaik untuk suami tercinta. Belajar bersungguh-sungguh cara masakan kegemaran dia.

Moment paling bahagia bila dia memuji masakan hasil dari air tangan aku. Happy sangat rasanya. Tak tahu macamana nak gambarkan. Tapi memang happyHehe!

Begitu juga dengan anak-anak. Rasa seronok bila mereka berselera menjamah setiap masakan yang dihidangkan walau hakikatnya Mama diorang masih dalam proses pembelajaran.

Yang pasti apa yang aku hidangkan memang aku buat bersungguh dan dengan kasih sayang. Tu yang buat setiap masakan aku rasa sedap aje. Hehe!

Tapi memang semua masakan ibu dekat dunia ni sedap kan? Masakan ibulah yang paling kita rindu walau di corok dunia mana pun kita berada. Betul tak? (^_^)

Alhamdulillah syukur kerana diberi peluang merasai nikmat menjadi seorang isteri dan Mama. Syukur kerana diberi nikmat bahagia tiap kali masakan yang dihidangkan licin! Terima kasih ALLAH!

Emm, tu ajelah bebelan aku kali ni. Terima kasih kerana membaca (^_^)

Selamat berhujung minggu korang! (^_^)

28 comments:

  1. Wah... menyelerakan... salam hujung minggu buat Yana sekeluarga... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, tu belum rasa lagi tu en khir =)

      Delete
  2. sedap semua...kathy pun suka makan pulut kuning cicah kari atau kurma ayam..hehehehe..kalau nak tahu kathy 'fail' dalam bab buat donut ni..tau beli siap jer..betul sis,kathy sebagai anak perantau sentiasa rindu masakan ibu. itulah makanan paling sedap di dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye? saya suka makan dengan sambal
      dengan kari ni kurang jalan..hehe
      saya pun baru belajar aje ni kak, alhamdulillah practice makes perfect =)
      kan kak, masakan mak memang buat kita rindu =)

      Delete
  3. bermula dgn memberi sesutau yg baru kpd anak , suami akan cuba rasa juga ... lama - lama nanti ok jer si suami tu . air tangan isteri kan sedap ... teringat teh tarik saya dlm aisbox ... heh heh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah sis vee, saya buat memang tu anak-anak
      suami pula tengok anak makan, dia pun makan
      tapi tekak dia payah sikit..hehe
      teh tarik dalam aisbox? bukan teh tarik dah namanya tu..hehe

      Delete
  4. ooo maknenye kat umah yana mmg sentiasa bende yg bersantan la yeak ...tu la kan kalo suami suke makan mcm tu mmg kite kene ikut selere mereka....perut suami mmg kene jaga....lieya plak mujur husben jenis makan aje ape yg dimasak...yelaa kene gak ajar anak2 makan variaty punye masakan nie...dari kecil kene ajar mereka....

    donat yana mmg nampak gebus...lieya pun baru buat donat kamis lepas....tapi tak gebus sbb salah teknik campur yis tu....aritu dah belajar kat youtube...nanti nak try buat lagi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'a lieya, boleh kata dalam seminggu ada 3 ke 4 kali masak lemak
      tapi dia dah suka gitu, layankan ajelah kan...hehe
      untung-untung boleh dapat syurga kan lieya =)

      baru eblajar aje buat donat tu lieya, tapi alhamdulillah menjadi!
      salah teknik campur yis?
      saya tak berteknik pun lieya, campur aje semua tu, pastu biar dia kembang
      bolehlah digoreng lepas dah kembang =)

      Delete
  5. hidangan kasih sayang tu buat suami melekat aje di rumah ; kalu keluar makan2 dgn kwn2 pun masih ingat lg nak makan kat rumah dan pd masa sama jaga hati kawan...pandai2 lah nak bahagia bersama bukan bahagia sorang jer...sedap pulut dgn kari ; td pg pn pcl sarapan dgn pulut tp dgn mangga ..terbaik !

    ReplyDelete
    Replies
    1. satu nak cite dengan PCL, suami saya bila saya menag sentiasa ada kat rumah
      tu yang buat senang hati..hehe
      eh saya penah cite makan pulut dengan mangga tu
      tapi tak pernah try lagi, sedap ke?

      Delete
  6. Replies
    1. salam kenal cik puan rara
      insya ALLAH, nanti saya balas kunjungan ye =)

      Delete
  7. masakan di rumah jugak yang terbaik kan...terjamin bersih dan puas hati kalau makan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...tu memang dah pasti kan liza =)

      Delete
  8. Sesekali pekena pulut memang sedap. Saya pula paling best makan dengan sambal tumis ikan bilis, tapi...kari, sardin atau ikan pekasam pun boleh jer. Tapi pulut ni hari minggu boleh le...kalau hari kerja, almat mengantuk ler hehe...

    p/s: saya mohon maaf pasal iklan tu. Iklan yg mane ye...sebab saya tak pernah terjumpa pun. Satu...lagi, ada entri istimewa untuk anda : http://relakssminda.blogspot.com/2014/05/cara-setting-comment-mengikut-pilihan.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun suka makan dengan sambal tumis ikan bilis
      tapi mak buat aje sedap, saya buat tak sedap...hehe
      ha'a kan, pulut memang buat mengantuk

      p/s - tak tahu camne nak explain. tapi memang anda gambar perempuan terdedah aurat. tak payah elaborate in details =)
      terima kasih BM ye atas pencerahan tu. appreciated it =)

      Delete
  9. Yana macam k nrl juga... kalau pulut camni lagi sedap makan ngan ikan pekasam / ikan masin... terasa2 plak kat tekak... Bila tengok teh tarik tu, memang terangkat... teh tarik jg fav satu family kami time2 minum petang...
    Bukan Yana je guna acuan donat tu, k nrl buat donat pun terap ngan acuan jugak, hehe...
    Yang penting kita masak dengan penuh kasih sayang buat family... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak, macam tu lagi laju aje makan...hehe
      kitorang pun suka betul minum teh tarik, memang bertambah sedap bila
      makan ramai-ramai
      ye ke kak? saya tak pandai nak bentuk kan dia
      macam-macam rupa ada, tapi rasa boleh tahan juga...hehe
      yup, itu memang betul! SETUJU! =)

      Delete
  10. wah... terliur dibuatnya... yum yum!

    ReplyDelete
  11. Dah lama tak makan pulut. Kalau makan dengan ikan haruan kering pun sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak penah makan ikan haruan kering
      sedap ke cikgu?

      Delete
  12. Wahhhh...mmg penuh emosi sungguh bebelan awak kali ni Yy...hehe....weyh okje pun jarang masak pulut ...tanak jer selalunya hehe..sedap ke makan dengan ikan kering tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...saya pula touching baca komen okje je ni
      ikan pekasam dengan ikan kering sama ke?
      tadi sedap juga ikan kering tu =)

      Delete
  13. erkk pengsan sbb terliur tgk pulut mkn ngn ikan pekasam.. kalau kat klate zura biasa mkn ngn ikan kering goreng & kelapa... pandai ya yana masak pulut. Zura tk prnh masak pulut, sbb tu zura blm prnh masak nasi dagang sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru belajar zura wei
      sebelum ni tak tahu pun...hehe
      nasi dagang pakai pulut ye? baru tahu...hehe

      Delete
  14. Nak belajar masak memg kena ada kesabaran yg tinggi tau.bila xjd xleh putus asa..mcm sy alhamdulillah suami ok aje kalo sy de buat mskan bru..die akan mkn...kalo sedap die diam n mkn bertambah kalo xsedap die akan gtau apa yg kurg.dan sy jugak blaja masak asam pedas cara mak mentua masak sbb suami berselera kalo masak pedas cara mak die masak.org melaka kan..cara masa asam pedas tak sama dgn cara kita org n9 nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. suaimi saya susah sikit
      masak apa yang dia suka makan aje
      tak kisahlah kan, untung-untung boleh masuk syurga sebab tu =)
      saya masak asam pedas pun ikut cara mak mentua saya masak =)
      laju aje dia makan kalau masak asam pedam

      Delete

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...