Tips Membeli Kelengkapan Persekolahan

7:09:00 am Yana Yani 34 Comments

Tips Membeli Kelengkapan PersekolahanTak lama lagi sesi persekolahan bagi 2016 akan bermula. Pastinya sebahagian daripada parents sudah mula membeli kelengkapan persekolahan untuk anak-anak. Bagi yang sudah ada pengalaman, pastinya tiada masalah untuk menyediakan. Bagaimana bagi mereka yang baru pertama kali menghantar anak ke sekolah? Hari ni YY nak share tips membeli kelengkapan persekolahan bagi yang memerlukan.

Pakaian

Untuk pakaian YY sarankan tidak membeli terlalu banyak kerana kanak-kanak cepat membesar. Lagipun confirm korang akan penat untuk menyental baju sekolah sekiranya dibeli terlalu banyak. YY pernah share Tips Membasuh Bersih Pakaian Sekolah tak lama dulu. Cukup untuk hanya menyediakan seperti berikut:

- tiga pasang baju putih
- tiga pasang seluar / kain / tudung
- dua pasang seluar track bottom
- sepasang t-shirt bewarna putih
- pakaian tambahan seperti singlet / tali pinggang / anak tudung dan sebagainya.

Jenis pakaian atau kualiti adalah terpulang kepada kemampuan. YY dulu memang survey hampir ke setiap supermarket dan hypermarket. Finally YY dan MyChintaHati decided untuk membeli di Hari-Hari. Harga yang affordable dan kualiti agak setanding dengan jenama yang lebih mahal.

Membeli Kelengkapan Persekolahan Anak Darjah Satu
Harga sebelum zaman GST. Sekarang tak tahu berapa kos diperlukan

Berdasarkan senarai yang disediakan di atas, memang cukup untuk seminggu. Kebiasaannya YY membasuh baju sekolah ketika hari Selasa dan juga Sabtu. Mula-mula tu memang kelam-kabut untuk parent seperti YY yang bekerja. Tapi lama-kelamaan dah mampu menyesuaikan diri.

Kasut dan Beg

Untuk beg kami memang mencari beg yang mempunyai kualiti yang baik dan mampu digunakan lama. Memang untuk tahun 2016 kami tidak merancang untuk membeli beg lagi. Kami beli jenama Swan dan harga kedua beg itu sebelum zaman GST adalah lebih kurang  RM180.

Tips Membeli Kelengkapan Persekolahan
Cerita tahun lepas masa excited dapat beg baru

Kasut pula, kami hanya membeli dua pasang bersama-sama dengan tiga helai stokin. Tapi tengah tahun kami beli lagi sepasang kasut. Kebanyakkan orang yang punyai ramai anak bersekolah memang akan beli dua kali bagi menjimat kos pembelanjaan membeli kelengkapan sekolah. Lagipun budak memang cepat besar. Tau-tau dah tak muat aje.

Peralatan menulis

Untuk peralatan menulis YY nasihatkan jangan membeli yang berjenama sebab nanti korang sakit hati. Confirm hilang punya! Pada usia sekarang ni, diorang belum pandai jaga harta benda. YY sendiri berpuluh kali beli peralatan menulis untuk Afif. Walau nama dia dah jelas tertera pada setiap peralatan menulis, tetap hilang juga!

Tips Membeli Kelengkapan Persekolahan
Keadaan ketika sebelum bermula sesi persekolahan, lepas tu semua arwah!

YY sarankan untuk membeli banyak peralatan menulis dan selebihnya boleh dijadikan stok. Lagipun senang tak kelam kabut nak membeli bila korang perlukan. YY sarankan untuk menyimpan stok:

- pensil menulis
- pembaris
- pemadam
- gam
- pensil warna
- pengasah pensil
- gunting (untuk elakkan kecederaan, beli yang jenis untuk potong kertas sahaja)

Membeli Kelengkapan Persekolahan Anak Darjah Satu
Stok peralatan menulis Afif

Peralatan lain

Peralatan lain ini terpulang pada keperluan. Sekali lagi jangan beli yang mahal. Buat syarat asal ada aje. Anak YY hilangkan semua yang tersenarai di bawah lebih daripada dua kali. Kecuali jam tangan sebab dia beli dengan duit simpanan dia. Sebab guna duit sendiri, dia tahu sikit rasa sayang tu.

- botol air
- dompet
- sapu tangan dan sebagainya

Korang juga mungkin perlu mempertimbangkan untuk menempah stamp chop nama anak korang bagi memudahkan kerja menulis nama pada buku sekolah anak. Lagipun tahan lama dan hanya perlu stamp ink pad aje. Kalau beli sticker agak costly.

Jangan lupa juga untuk beli pembalut buku yang agak tebal dan kesat bagi memudahkan kerja membalut buku. Ia juga tahan lama berbanding jenis hak yang nipis dan licin.

YY rasa itu sahaja perkongsian YY berdasarkan pengalaman sendiri. Semua yang tersenarai di atas hanyalah cadangan semata. Korang lebih mengetahui apa yang terbaik untuk anak korang. Sebelum mengundur diri, YY nak ucap selamat menempuh alam sekolah rendah buat Abang Adam, anak kepada Kak +aryan azra (^_^)

Till we meet again, Assalamualaikum (^_^)

Entri berkaitan
Tips Membasuh Bersih Pakaian Sekolah
Surat Rasmi Tidak Hadir Ke Sekolah
Teknik Menyusun Buku Mengikut Jadual Sekolah

34 comments:

  1. assalamualaikum yana...

    perkongsian yang sangat bagus buat akak sebab tahun ni merupakan tahun pertama untuk akak membuat persediaan persekolahan adam. berdebar je rasa, persiapan apapun tak buat lagi, cuma baru beli sepasa ng baju dan kasut itupun sebab nak ujian diagnostik hari tu.

    minggu depan orientasi sek.agama 2 minggu, jadi kena beli baju sekolah agamalah minggu ni, tengok...pun belum beli lagi sebab abang adam dikampung, esok baru nak balik kampung ambil abang adam...hehehe

    betul tu peralatan menulis tu memang kena beli banyak dan beli yang murah je, itu pengalaman akak juga masa adam tadika, setiap hari ada sahaja yang hilang...adoii, buka kedai stationery juga mama ni nanti hahaha..

    terima kasih untuk perenggan last sekali tu, terharu akak tau tengok ucapan untuk adam tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumussalam kak

      pengalaman pertama yang semacam sikit kan
      saya pun pernah alami debaran dan perasaan excite yang sama
      rasa macam kita pula yang nak bersekolah...hehe

      memang kena banyak beli peralatan tulis
      nak tak nak kena buka juga kedai alat tulis
      kebiasaannya akan hilang, tapi tak tahulah
      kemungkinan hanya anak saya aje =)

      sama-sama kasih kak =)

      Delete
  2. setuju tang beg tu, beli yang mahal janji boleh pakai lama..harap tips ni berguna buat yang memerlukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang based pengalaman masa afif tadika dulu
      kitorang memang cari hak berkualiti sikit
      sebab tahan lama =)

      Delete
  3. Assalamualaikum kak, bila sebut pasal kelengkapan sekolah teringat zaman sekolah semnagtnya nak pi sekolah sebab semuanya baru hahaha. bila masuk study every sem baru takdenya nak beli kelengkapan baru pakai yang ado ado je.


    sekarang teman adik adik jela pi beli .

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumussalam yana
      hehe..akak dulu time sekolah gitu juga
      ni sekarang ada anak, seronok melayan anak pula la
      kadang anak relax aje, mak nya yang berlebih...hehe

      Delete
  4. Teringat zaman sekolah dlu.. bila nak msuk sekolah, mak orang paling busy.. kehulur kehilir cari barang sekolah

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa gitulah sifat seorang mak
      lagipun bukan apa, dia terasa seronok tu
      saya dah jadi mak ni pun paham juga perasaan tu

      Delete
  5. teringat zaman mula2 sekolah dulu...excited betul....terutama dpt barang baru...mlm2 try byk kali peralatan yg ada....hahahhaha.....sy lom ada pngalaman beli utk anak...tp biasa beli baju sekolah utk anak sedara....kadang blikan kasut utk diorg....dari yg sekolah rendah smpai yg sekolah menengah....semua sy beli kat hari-hari...murah dan kualiti pun boleh tahan....nak beli byk pun masih bwh bajet lagi...senang kan...leh jadi stok....cuma bila jd stok jgn bgtau kat anak sedara....kang dia men buang jer....kena letak stok dia sembunyi2....hehehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...sekarang pun rasa lagi
      tapi lebih sebab untuk persiapan anak
      kadang anak relax aje, awak aje yang lebih2...hehe

      wah...untunglah anak sedara deanna ye
      betullah deanna, saya pun beli situ
      memang lebih murah kalau dibandingkan ditempat lain
      kualiti pun cam deanna cakaplah, not bad

      Delete
  6. Tumpang lalu...

    Nak buat entri kat kotak komen ni boleh tak? Hahaha.... Apahal lah tetiba hari ni saya jadi sopan sesopannya, habis siap minta izin lagi tapi belum dapat jawapan boleh ke tidak, saya dah bantai mengomen tak ingat blog orang punya ^_^ Duh!

    Nasib baik saya perlu membeli untuk seorang anak sahaja. Itu pun makan ratus-ratus, sesak nafas dibuatnya. Baru-baru ni belikan 2 helai kemeja putih, 2 helai seluar dan sepasang kasut untuk si Bubbly Abang. Lain-lain yang remeh tu beli kemudian nanti. Anak saya dahlah saiz besar, memang tiap tahun kena tukar semua. Setahu saya dia ada dua hari PE, makanya baju putih aje kena ada 4. Baju dan seluar PE kena beli kat koperasi sekolah. Walaupun cukup untuk seminggu pakai, saya tetap basuh pakaian sekolah anak hari-hari. Kasut pun saya basuh hari-hari sebab tak larat saya tengok. Ni tinggal nak siapkan si kecil tu. Tahun depan nak pi schoolkan. Dia cuma ingat ini jerk -bawa spare baju, ayam goreng dan air milo! Lain-lain dia tak kisah apa yang kita kena buat dan beli sebab dia nak start pi kindergarten!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni bukan tumpang lalu lagi tau
      ni memang cam buat rumah sendiri ni...hehe

      betullah MD, memang masa afif dulu untuk persekolahan aje
      lebih rm1k...tu kira termasuk yuran dan semua peralatan lain
      tak boelh bayangkan betapa sesak nafas orang yang ada ramai anak
      sorang aje pun dah rasa nak bantuan oksigen...hehe

      anak saya badan kecik...mungkin sebab tu kurang sikit beli baju
      dia cuma makin tinggi aje...baju boleh sarung lagi
      cuma seluar dah senteng cam orang nak ke bendang...hehe

      saya tak larat basuh tiap2 hari MD
      memang saya ada hari saya basuh...ikut jadual katanya
      itupun kadang suami tolong basuh

      ni aisyah pun sama. sibuk nak beli barang tuk sekolah dia
      padahal tadika aje pun...nak kasut bagai. ngada tau =)

      Delete
    2. Wah! Ni memang betul tak bagi cantas! Kita tulis komen panjang-panjang, jawapannya pun panjang berjela. Campur komen dengan jawapan tuan rumah, dah dapat dua entri dah ni, YY. Hahaha!

      Betul tu, YY. Kalau fikir kita ni baru anak satu masuk sekolah dah nak minta bekalan oksigen 24-7. Kalau ada 5,6 anak serentak bersekolah macamana agaknya gaya kita yerk! Pengsan ler rasanya!

      Samalah tu. Aksi aje lebih si Aisyah dan Adik Cute. Depa bukan tahu pun sebenarnya sekolah tu apa kebendanya ^_^

      Delete
    3. ia HARUS! mana boleh benarkan orang lain tulis pepanjang
      lawan tauke namanya! haha

      zaman sekarang macam tak cukup aje walau anak sikit
      sedangkan mak ayah kita dulu boleh aje sekolahkan anak-anak
      lagilah orang dulu anak-anak berderet
      bukan macam sekarang yang boleh kira dengan jari aje

      nama pun budak kan...konon excited aje
      kang camne rupa bila sekolah

      Delete
  7. Good tips ni YY..baru nak shopping barang-barang anak minggu depan.Tapi beg sekolah SWAN tu memnag tahan kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat bershopping =)
      saya ni baju sekolah mana yang muat aje
      nak beli alat tulis aje

      tulah kan setakat ni beg tu memang tahan lasak
      harga of courselah agak mahal
      tapi worth it untuk jangka masa lama

      Delete
  8. bgus sgt perkongsian YY...
    lya pon beli 3 psg bju sekolah asya..sbb 2 hari lg berbaju sukan sekolah..
    utuk alat tulis pon x perlu beli thn ni, sbb stok thn ls ada lg...
    fasya ksut just bli sepasang, sbb sek dia pkai kasut hitam.. jd mmg tahan smpai sthn la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya baju sekolah yang kurang beli
      stock alat tulis yang kena beli
      anak lelaki susah sikit bab penjagaan barang
      kasut pun terpaksa beli lebih...lasak punya pasal juga =)

      Delete
  9. adeh banyak belanja ehehe.. dulu ada baju few lai saja.. kene rotate..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang banyak belanja bila anak mula sekolah
      takpelah dak...demi masa depan katanya =)

      Delete
  10. Tulah....bab nak beli kelengkapan anak ni kalau tak ye ye mmg pening kepala....Kalau ramai tambahlah peningnya hihi....

    Okje lebih suka beli yg murah murah jer YY....murah murah pun hampir Rm50 henggit jugak kalau nama beg sekolah sekarang ni tau....

    Budak budak sini lum beli baju, buku sekolah pun belum....tak de mood lagi katanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. betullah okje..lagi ramai anak, lagi banyak belanja
      tapi insya allah allah permudahkan urusan kita

      saya pun sama okje...satu faktor jimat
      pastu kadang hak murah bukan tak berkualiti
      biasa baju dan peralatan lain memang murah aje

      tapi beg memang purposely beli mahal sikit
      sebab memang aim nak pakai lama
      tengok jenis juga beg sekolah ni
      kadang mana dapat rega gitu okje...

      saya ni peralatan tulis aje belum beli
      lain, alhamdulillah. settle sudah!

      Delete
  11. Baca entri ni rasa rindu zaman sekolah.... mama Sha selalu ajak pergi jalan TAR atau SOGO kalau nak shopping.... punyalah jauh pergi lastly HARI2 jugak jadi pilihan... hahahhaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin nak survey harga kot sha...hehe
      tapi hari-hari barangan dia not bad tau
      of course affordable, tapi quality dia excellent

      Delete
  12. bgus tips ni..

    tapi anak2 masih kecil tak boleh beli lg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. percayalah...sekejab aje diorang kecik tu
      nanti, tau2 dah besar dah =)

      Delete
  13. aida pun skang dlm usaha nak lengkapkan keperluan anak2.
    last weekend busy. abah masuk spital.
    in shaa Allah minggu ni nak bagi settle.

    ReplyDelete
    Replies
    1. slow2 aida...banyak masa lagi
      ni hujung minggu ni long weekend
      saya pun belum lengkap lagi
      tapi tak rushing macam tahun sebelum ni =)

      Delete
  14. beli kat hari-hari ? pernah memborang kat sana sbb bukan sahaja kelengkaan sekolah je yg murah..pakaian kasual lain jgk murah

    ReplyDelete
    Replies
    1. why not? =)
      barangan dia pun not bad tau
      in term of quality saya sangat puas hati
      tahan lasak dan paling penting, affordable =)

      Delete
  15. Good tips. Ingatkan tahun boleh lah berjimat tak yah beli sluar skolah kimi. Ada 3 pasang masih elok lagi. Sekali senteng daaaa...Terpaksa beli baru. Baju & seluar skolah pon dah naik harga. Beli kat HAri2 jer. Itu yg mampu poket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. afif pun sama...seluar dia senteng
      baju aje tak beli baru
      hehe...saya pun sama fiza
      tak apalah kan, janji boleh pakai
      lagipun not bad juga in term of quality

      Delete

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...