Resepi Kek Marble Bakar

7:07:00 am Yana Yani 43 Comments

Resepi Kek Marble Bakar | Permulaan minggu ni YY nak share resipi Kek Marble bakar. Semalam YY buat kek ni sebenarnya. Tu pun sebab nak membalas pinggan jiran sebelah rumah YY.

Rasa dah beberapa minggu pinggan dia dok cantik tersusun kat rak pinggan YY. Tak sedap pula simpan lelama. Nak buat benda lain tak reti. YY rasa paling mudah nak buat, kek aje. So alang-alang dah buatkan untuk Makcik Umi (jiran YY), wajar juga share dekat blog resipi Kek Marble bakar versi YY ni. Boleh guna untuk rujukan kemudian hari (^_^)

Sebelum nak cerita panjang, YY bab memasak ni tak adalah hebat sangat macam orang lain. Resipi ni YY kongsikan berdasarkan pengalaman YY. YY bukan pro bab baking ni tau. Harap maklum.

Resipi Kek Marble Bakar

Bahan-bahan untuk resipi Kek Marble bakar adalah: -

- 2 cawan tepung naik sendiri. (Boleh juga guna tepung gandum. Tapi perlu ditambah dengan 1 tbsp baking powder)
- 1 cawan marjerin
- 1 cawan gula kastor. YY gunakan gula biasa aje (^_^)
- 3 biji telur gred A
- 1 tbsp ovellate
- 1 tbsp esen vanilla
- 2 tbsp susu pekat manis. Boleh digantikan dengan susu segar

Sebelum mula nak sediakan adunan kek, molek dah korang dok panaskan oven mengikut suhu yang sesuai. Pastikan juga loyang bersaiz lapan (8) inci sudah disapukan dengan marjerin.

Mula-mula sekali YY satukan marjerin dan gula. YY putar dengan mixer sampai dia kembang. Lepas tu masukkan esen vanilla, susu manis dan ovallate. Putar lagi.

Resipi Kek Marble Bakar

Lepas tu masukkan telur sebiji demi sebiji. Putar aje sampai kembang. Kemudian masukkan juga tepung naik sendiri yang telah diayak sedikit demi sedikit. Masa YY buat bahagian ni, Afif bersemangat nak menolong. Kebiasaannya YY memang tak pernah larang anak-anak menolong di dapur. YY berikan task ikut kemampuan diorang.

Diorang seronok, YY pun senang. Fair and square (^_^)


Bila semua bahan tadi dah sebati, bahagikan bahan tadi kepada dua bahagian. Satu bahagian YY campurkan dengan satu sudu besar coklat emulco dan satu sudu besar serbuk koko. Kalau tak ada coklat emulco pun tak apa. Lebihkan aje serbuk koko tadi.

Tuangkan ke dalam loyang atau acuan yang telah disapukan marjerin secara berselang seli mengikut kreativiti atau selera masing-masing. Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan tadi. YY gunakan suhu oven 180C dan bakar selama 40 minit. Suhu oven kebiasaannya tak sama. In case kek masih tak masak menggunakan suhu yang sama macam YY, lebihkan sahaja masa memasak.

Tapi jangan memandai turunkan suhu atau naikkan suhu oven ye murid-murid! YY tidak akan bertanggungjawab untuk sebarang kejadian kek hangus. Harap maklum! (^_^)

Nak tahu kek tu masak atau tidak, boleh gunakan lidi. Bila lidi yang korang cucuk pada kek tu tiada sebarang kesan, tu menandakan kek sudah pun masak. Lepas tu dah boleh dikeluarkan dari oven (^_^)

Resipi Kek Marble Bakar

Tayang sikit bahagian dalam Kek Marble versi YY ni. Tergoda tak? Hehe (^_^)

Resipi Kek Marble Bakar

Bersemangat nak bagi dekat Makcik Umi time panas-panas. Sekali Makcik Umi keluarlah pula. Malam baru dapat bagi Kek Marble ni pada Makcik Umi. Disebabkan kek tu agak besar, YY bagi juga jiran sebelah kanan YY, Awin. Mak YY pun YY bagi juga sebab dok teringat dia kata nak makan kek. Seronok pula rasa dok bagi orang ni (^_^)

YY sejak berpindah ke rumah ni sejak setahun yang dulu memang kerap juga masak. Puncanya sebab jiran kiri kanan YY ni kerap sangat dok menghulur. Baik Awin mahupun Makcik Umi. Diorang tak minta balasan pun. YY aje yang jadi segan sebab orang dok bagi aje. Rasanya macam tak patut. Lagipun tak akan diorang aje dapat pahala, YY pun nak juga (^_^)

So begitulah resipi kek marble bakar yang YY buat semalam. Cubalah. Confirm sedap! (^_^)

Resepi lain yang harus dicuba
Cara Membuat Donat Simple
Resepi Kek Tok Gajah!
Resepi Kek Coklat Moist Bakar
Resepi Kek Coklat 3 Minit Guna Microwave
Resepi Congo Bar Mengunakan Sukatan Cawan
Resepi Mudah Puding Roti Coklat
Resepi Kek Minyak Menggunakan Sukatan Cawan
Resepi Kek Pisang Menggunakan Sukatan Cawan

43 comments:

  1. Nyam.. Nampak gebu dan menggoda you..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...tengok aje dah rasa menggoda
      belum rasa lagi tu =)

      Delete
  2. Assalamualaikum..waaa..sedapnya..pepagi bw sini nampak kek.. lapar terus... sib baik dah sarapan ESP tadi... jap g nak membaking la.. lama btl tak membaking.. ceria je muka anak-anak lepas ni nampak kek... thanks sharing.. nanti mommylina bw lagi ke YY entry ekk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumussalam
      tergoda lah tu! hehe
      buatlah nanti kalau senang. memang mudah pun
      anak-anak saya pun suka makan

      Delete
  3. Wah... nak jadi jiran YY juga ler.. kalau gini, dapat makan kek sedap2 selalu.. hihi.. kang YY pulak pindah, sebab kalau saya jiran sebelah, lagi malas memasak membaking bagai, paling x hulur kerepok keping, budu dan benda kering je.. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...meh2 jadi jiran saya
      boleh tak jadi masalah. benda kering pun okay juga apa
      dapat petai ke jering pun added advantage tu...wahaha

      Delete
  4. Alahhhh....sebenarnya tak nak puji tau (sebab hasad dengki) tapi terpaksa jugalah puji (mana tau next time kita punya turn pulak dapat kek marble) ^_^ Menggoda kek tu, YY....

    Sukalah tu, memang sukalah tu... nampak tau tersenyum lebar depan pc baca komen!

    Saya memang bukan tukang masak pro, bukan juga rajin baking membaking ni. Sebab saya tak berapa minat kek dan kuih muih cookies bagai makanya rarelah (ke tak pernah langsung...) situasi macam ni terlihat di dapur rumah saya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni ikhlas ke idak memuji nyer ni
      tapi tak kisahlah...rasa bersemangat aje ni sebab dari tadi dok kena puji aje
      rasa macam di awang-awangan ni
      entah zaman bila nak turun ni...hehe

      kalau MD dekat, memang dah hulur dah..
      orang dalam rumah ni pun bukan suka sangat makan kek or cookies
      cuma saya ni aje gatal tangan nak masak
      tu yang biasanya hulur dekat orang kiri kanan...kalau sedap lah
      kalau kurang sedap hulur kat mak
      mak sampai kata, ko ingat aku ni tong sampah apa ke...wahaha!

      Delete
    2. Kira ikhlaslah memuji. Bukan senang kita nak puji seikhlas hati tanpa sedikit ada perasaan hasad gitu. Hahaha...

      Kalau saya lagi teruk tau, YY. Kalau saya rasa 'syak wasangka' sedap ke tidak hasil tangan saya, jangan haraplah dapat merasa tukang-tukang masak hebat dalam keluarga saya macam kakak-kakak saya, emak saya ~_^ Biasa sangat dah saya pulang pinggan kosong kat kakak saya yang selalu hantar lauk-pauk kat saya tau! Sampaikan ada sekali tu saya buat begedil kebetulan kakak saya ada rumah. Dirasalah sikit. Lepas tu minta sikit lagi nak bawa balik. Sedap pulak katanya.... so saya fahamlah macamana feeling terawang-awang tak boleh jejak tanah tu ~_^

      Delete
    3. wei MD sayang nak buang benda dah masak
      sedap ke idak tu belakang cite, sebab tu mak saya selalu jadi mangsa
      sampai dia dok marah kat saya sebab dok rasa saya buat dia cam tong sampah
      tapi dia selalu juga puji saya masak, siap suruh meniaga tu
      perghhh...memang tak turun terus kalau mak sendiri cakap...hehe

      Delete
  5. saya pon smlm dpt kek marble juga.jiran bagi .hihi
    alhamdulillah rezeki lebih dikongsi bersama sama, kan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke? kebetulan sama plak ye
      tulah. ada rezeki lebih...kita kongsilah
      dapat juga pahala =)

      Delete
  6. Salam hi! blogwalker here, *click follow*
    Tak sure kalau awak duduk area lembah klang, kalau ya and ada masa terluang, sudi-sudilah join giveaway yang tak seberapa ni :))))

    http://letaknamaterlalumainstream.blogspot.my/2015/08/blogstagram-giveaway-nerdiaxaynalmansor.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumussalam
      memang dok lembah klang
      insya allah ada masa saya join ye

      Delete
  7. sedapnye kalau mkn time panas2..bau pun semerbak...dh lama sy nk membaking kek nihhh....hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya makan kek suka time panas
      kalau sejuk tu dah rasa cam tak best
      saya kerap juga baking walau tak makan sangat pun =)

      Delete
  8. Mesti sedap kan. Dah lama tak buat kek. Mood rajin nak mem baking belum datang lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. menurut orang yang rasa...sedap =)
      saya kerap juga baking. cam best baking =)

      Delete
  9. pandainya Yana buat kek.... Akak tang buat kek la fail... selalu kalau buat kek mesti bantat... huhuhuhu tapi versi yana ni macam mudah... nanti dtg mood akak nak try la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak kata pandai idaklah kak
      tapi saya memang agak kerap buat
      mungkin pengalaman buat nampak cantik kot
      bantat ni kadang sebab bahan kak
      nanti akak cubalah ikutan bahan dan sukatan yang betul ye

      Delete
  10. wah , gebus betul ni . saya bab sukatan cawan ni dah hafal . pastu suka tambah itu ini ikut suka hati . tu yg kekadang jadi bantat ... hahahaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya plak tak berani mengubah
      kalau dia kata banyak tu, banyak tulah
      takut juga terjadi kes bantat =)

      Delete
  11. Terbaik.
    Terus terpikat.
    Aida x reti buat kek. Roti aje bleh la.
    Kek susah bagi aida la YY...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya plak tak pandai buat roti
      tapi bahasa tepat, belum penah cuba
      mungkin nak cuba buat lain kali
      mudah aida buat kek ni, campak aje. pastu tunggu masak =)

      Delete
  12. cantik kejadian kek yana tu, akak kalau buat ke bakar macam ni memang tak menjadilah, selalu buat yang kukus je

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pula kukus tak pandai
      lagipun tak ada pengukus kat rumah
      tapi method sama aje kan kak

      Delete
  13. rajin yana buat kek.. nampak sedap dan gebu je..

    ReplyDelete
  14. sob sob sob..leh tgk jelah resipi ni..nk cuba buat x de cake mixer n oven....huhuh..nak mkn pegi cari di kedai lah jawan nya huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...saya dulu pun sebelum dok rumah baru, tengok aje
      tak penah berpeluang buat...pastu alhamdulillah
      ni nak grab pengukus plak..hehe

      Delete
  15. i love kek marble !! lagi2 part bila yg putih tu betul2 campur ngan coklat..
    bakar ke kukus ke.. semua tibai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun suka juga
      tapi kat rumah ni tak laku sangat
      kek coklat dengan pisang aje biasanya =)

      Delete
  16. Nak tnya ckit..tbsp tu apa mksud nya?..heheh..sorylah sya budak bru bljar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun baru belajar...hehe
      tbsp tu maksud dia table spoon atau sudu besar.
      ayat tu saya gunakan disebabkan set sukatan yang saya ada
      saya penah ceritakan dekat bawah ni
      http://iamaproudmama.blogspot.my/2015/04/resepi-kek-coklat-moist-bakar.html

      boleh dapat dekat mana-mana pasaraya atau DIY shop =)

      Delete
  17. Assalam..kak..mrjrin akk guna jnis ape ye..klu guna mrjerin plangi sedap x☺☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam
      sebebarnya kalau nak sedap, elok guna butter
      marjerin biasanya buat kek berminyak
      dalam kes ni, akak guna marjerin
      tu yang mudah dan murah...hehe
      akak guna jenama pelangi

      Delete
  18. As salam.. nak tanya.. kalau tak letak ovelett tu boleh tak..? terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam. ovelette ni tujuan letak pada kek, nak bagi kek tu gebu and lembut. mungkin boleh kalau tak letak, tapi perlu guna teknik lain nak bagi kek tu gebu. saya tak pernah cuba

      Delete

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...