Perjalanan Kehidupan Irdina Ariana

7:34:00 am Yana Yani 22 Comments

Perjalanan Kehidupan Irdina Ariana | Secantik namanya, begitulah juga keistimewaan yang dimilik oleh pemilik nama Irdina Ariana ini. Ujian yang diberikan buat insan kecil berusia 15 bulan ini menjadikan Adik Yana seorang yang sangat istimewa. YY sangat berbesar hati membawa kisah perjalanan kehidupan Adik Yana ke pengetahuan umum.

Moga dengan sumbangan yang kecil ini mampu memberi kesedaran bahawa masih ramai kanak-kanak di luar sana yang mempunyai nasib yang sama seperti Adik Yana.

Perjalanan Kehidupan Irdina Ariana
Adik Yana bersama Kak Long, Irdina Sofea

Anak kepada pasangan Syahirul Imran dan Marlia ini dilahirkan normal pada 23 Februari 2015. Pada ketika itu tiada apa yang membezakan Adik Yana dengan bayi lain. Tapi takdir Tuhan, tiada siapa yang dapat menduga. Episod perjalanan kehidupan Adik Yana berubah apabila Adik Yana menginjak ke usia lapan bulan.

Pada ketika itu perkembangan Adik Yana tidak selari dengan bayi seusia. Adik Yana disahkan menghidap Hydrocephalus atau lebih dikenali sebagai lebihan air di dalam kepala.

Baca: Penyakit, Rawatan dan Persatuan Hydrocephalus di Malaysia

Perjalanan Kehidupan Irdina Ariana
Perbezaan otak kanak-kanak normal dan penghidap Hydrocephalus

Dalam kes Adik Yana, dia menghidap penyakit yang dikenali sebagai Dandy Walker Malformation Hydrocephalus. Dalam bahasa mudah, ia merujuk kepada kecacatan kekal pada perkembangan otak, terutamanya pembangunan otak kecil. Ia merupakan keadaan di mana otak kecil yang merupakan penyelaras pergerakan, tidak wujud atau sangat kecil.

Rongga berisi cecair antara spinal dan otak kecil mewujudkan hydrocephalus. Abnormaliti ini menimbulkan masalah dalam pergerakan, koordinasi, akal, perasaan, dan fungsi saraf yang lain.

Perjalanan Kehidupan Irdina Ariana
Adik Yana bersama Ibu, Marlia

Untuk setiap pesakit seperti Adik Yana, mereka memerlukan pemakaian shunt. Shunt merupakan sejenis peralatan seperti tiub yang dimasukkan ke dalam kepala sehingga ke bawah badan bagi melancarkan pengaliran cecair yang terdapat di dalam otak. Pemakaian shunt perlu bagi mengelakkan cecair terus memenuhi ruangan kepala yang boleh mendatangkan maut.

Perjalanan Kehidupan Irdina Ariana
Cara pemakaian shunt

Pemakaian shunt bergantung kepada kesesuaian dan keperluan pesakit. Bagi Adik Yana, dia sudah melalui dua kali episod pembedahan pemakaian shunt. Kali pertama ia dilakukan pada penghujung 2015. Malangnya shunt tersebut bermasalah dan menyebabkan ia perlu dilakukan sekali lagi pada Mac 2016.

Sykuru Alhamdulillah, pembedahan untuk kali kedua berjaya. Hopefully ia adalah yang terakhir. Buat masa sekarang Adik Yana memerlukan follow up secara bulanan di bahagian neurology dan physiotherapy.

Perjalanan Kehidupan Irdina Ariana
Adik Yana bersedia untuk pembedahan kedua

Melihat kondisi Adik Yana, YY sebak sebab YY yakin tiada sesiapa mahukan perkara seperti ini berlaku dalam keluarga dan kehidupan mereka. Apatah lagi penyakit yang dihidapi boleh meragut nyawa sekiranya tanpa rawatan yang betul. Secara jujurnya, YY tidak dapat membayangkan YY berada di tempat mereka.

Tapi YY yakin bahawa ALLAH adalah sebaik-baik perancang. Setiap yang berlaku pasti ada sebabnya. Bagi Adik Yana dan keluarga, perjalanan mereka telah ditetapkan sebegini haluannya. Mereka adalah insan terpilih untuk menghadapi ujian ini.

ALLAH tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya dan ia mendapat dosa kejahatan yang diusahkannya. (Mereka berdoa dan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami salah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Wahai Tuhan Kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir" - Surah Al-Baqarah Ayat 286

Perjalanan Kehidupan Irdina Ariana
Wajah ceria Adik Yana selepas pembedahan kedua

Sepertimana parents lain di dunia ini, parent Adik Yana juga mahukan Adik Yana membesar dengan normal sepertimana kanak-kanak lain. Mereka berharap Adik Yana mampu berjalan walau mereka sedar ia pasti akan mengambil masa yang lama untuk melihat ianya berlaku.

Tapi ianya tidak mustahil kerana menurut Ibu Adik Yana, Adik Yana hanya mempunyai masalah dengan lower body. Bahagian atas badan Adik Yana seperti pendengaran, penglihatan dan pertuturan adalah normal seperti kanak-kanak lain.

So, marilah kita berdoa untuk kesejahteraan dan kekuatan Adik Yana sekeluarga. Semoga dengan doa kita mampu menjadikan harapan parent Adik Yana menjadi kenyataan. Siapa tahu, mungkin juga dengan doa kita mampu membuatkan keluarga ini terus cekal dan tabal menghadapi hari mendatang.

Perjalanan Kehidupan Irdina Ariana
Jelas terpancar kecerian wajah mereka sekeluarga

Selain daripada kelurga ini, terdapat ramai lagi keluarga lain yang mempunyai anak yang menghadapi masalah seperti Adik Yana. Malahan ada yang lebih teruk daripada Adik Yana dan memerlukan pembiayaan kos rawatan. Sekiranya ingin menyumbang, boleh menyumbang terus kepada Persatuan Hydrocephalus Malaysia (PPHM) melalui nombor akaun di bawah.

Untuk makluman, PPHM merupakan pertubuhan bukan kerajaan yang ditubuhkan oleh kalangan ahli keluarga pesakit hydrocephalus sendiri.

Perjalanan Kehidupan Irdina Ariana
Mendermalah mengikut kemampuan

Semoga dengan perkongsian cerita Adik Yana ini akan membuka mata lebih ramai pihak tentang penyakit hydrocephalus. Sekiranya mempunyai keluarga atau kenalan yang menghadapi masalah yang sama, galakan mereka untuk mendapat rawatan awal. Insya ALLAH, akan ada sinar di peghujung jalan.

Bacaan lain: Perjuangan Muhammad Izzsyraq Azraq

22 comments:

  1. Allahuakbar sedihnya. Semoga Allah berikan kesembuhan dan permudahkan urusan adik Yana dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aaminn. sedihkan. ujian buat insan terpilih

      Delete
  2. Allahuakbar..moga ibu bapa adik Yana tabah menghadapi. dugaan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah kan kak.
      kita baca gini dah sedih
      hopefully parent dia tabah. aamiin

      Delete
  3. Luruh airmata kakak baca ini YY
    Sungguh besar ujian keluarga anak ini.
    Semoga ada kesembuhan dan keceriaan di hujung ujian ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah kan kak. tulah saya tekad nak share
      at least dengan cara ni, orang alert
      sama-sama kita doakan keluarga adik yana ye

      Delete
  4. Maha Suci Allah ..ujian ini memang berat kepada para ibubapa dan berharap mereka cekal..

    ikthiar yang lain ialah perbanyakkan sedekah sama ada terangan atu sembunyian

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah kan. lagilah melibatkan anak sakit
      memang takde parent nak benda gini jadi anak-anak mereka
      apapun thanks ye HB

      Delete
  5. Kuat taw marlia n shah..
    DOA sy moga Ariana sihat sllu.

    ReplyDelete
  6. Moga dipermudahkan urusannya..alhamdulillah dah lepas operation keduak kan..inshaAllah sihat sepenuhnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya allah. mudah-mudahan
      kita doakan yang terbaik aje

      Delete
  7. Semoga adik yana diberikan kesihatan yang baik dan dipermudahkan segala urusannya.. :)

    Blogwalking sini, jom baca

    Adblock Plus di youtube untuk firefox site....

    ReplyDelete
  8. Sedih pula baca ni... Semoga keluarga ni diberi ketabahan dalam menghadapi ujian ini.. juga dipermudahkan segala urusan.. harap adik yana beransur sembuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah kan kak. saya yang menulis pun rasa sebak
      tak dapat nak bayangkan cam parent dia
      terima berita ni masa mula-mula dulu

      Delete
  9. Saya ingatkan hydrocephalus ni hanya berlaku ketika lahir. Dah 8 bulan pun masih lagi boleh berlaku ya. Itulah, kurangnya pengetahuan bab macam ni! Nasib baik ada orang macam YY yang sanggup berkongsi ilmu.

    Aduhai, luruh tengok rupa adik ni masa nak buat pembedahan kedua. Kecil macam ni apalah yang dia tahu ya. Tabah sungguh ibubapanya. Semoga mereka terus tabah dan sabar membesarkan adik Yana ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun baru tahu MD wei
      beria nak memahamkan benda ni, yelah...curious punya pasal
      sakit ni memang boleh jadi sejak lahir n tiba-tiba
      tapi semua tu takdir tuhan kan
      sape kita nak nidakkannya

      tulah kan. kecik-kecik lagi dah kena lalui semua tu
      mak bapak dialah yang sengsara jiwa raga
      sape nak anak jadi gitu dak
      moga mereka tabah kan

      Delete
  10. Allahu Akbar...sedihnya baca, moga keluarga ini tabah dan sabar menghadapi ujian dari Allah dan moga Allah berikan kesembuhan buat adik yana ni, comel sangat tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah kan kak
      lain lain, lain ujian yang diberikan
      moga keluarga ni tabah menghadapi hari mendatang

      Delete

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...