Afif Dah Seronok Bersekolah (^_^)

11:12:00 pm Yana Yani 36 Comments

Tahun lepas adalah tahun di mana aku diuji dengan pelbagai karenah Afif yang tak mahu ke sekolah. Jenuh nak melayan karenah dia yang kadang kala buat aku geram.

Paling tension bila tiap kali bangun pagi dia akan menangis sebab tak mahu ke sekolah. Kadang aku seret aje dia masuk bilik air especially kalau Encik suami kerja di shift pagi.

Dia naik lemak kalau dengan aku aje, dengan Papa dia tak berani angkat muka.

Tapi as time goes by, dia dah mula boleh menyesuaikan diri. Aku pula yang kena marah kalau lambat bersiap untuk hantar dia ke sekolah.

Kalau tahun lepas dalam seminggu mesti ada sekali dia absent. Tapi tahun ni tak pernah sekali pun dia tak ke sekolah kecuali time jerebu teruk hari tu.

Afif dah mula ada perasaan seronok ke sekolah.

Dia pun Alhamdulillah dikurniakan kesihatan yang baik untuk suku pertama tahun ni. Cuma dia masih lagi seorang yang susah untuk bangun pagi. Kalau tak seratus kali kejut, memang bukan dia.

Kalau dah masuk bilik air pula tak reti nak keluar. Kalau dibiar memang dia boleh stay berjam lamanya dalam bilik air tu. So pagi-pagi dia dah dengar Mama dia nagging. Hehe!

Walau dah kena nagging, dia tak pernah ke sekolah dalam keadaan masam mencuka. Sekarang ni dia sentiasa mengukir senyuman setiap kali ke sekolah.

Lega aku rasa.


Minggu sebelum cuti sekolah hari tu, dia tak bagi aku hantar dia ke sekolah. Dia kata dia dah besar, boleh pergi sendiri. Tapi sebab paling utama dia kata aku lambat bersiap.

Macamana tak lambat? Tiga orang aku nak kena siapkan termasuk diri aku sendiri. Boleh dia kata aku lambat, sabar ajelah!

Walau dia tak bagi aku hantar, aku tetap mengikut dari jauh. Bimbang juga kalau ada benda buruk berlaku. Dah pasti dia masuk ke kawasan bekolah baru aku masuk ke dalam rumah.


Minggu pertama sekolah selepas seminggu bercuti ni, belum dengar lagi dia kata nak pergi sendiri. Tapi kalau dia nak buat juga, jenuh pula aku nak bersoal jawab dengan Aisy.

Aisy memang akan bertanya tiap kali dia tak nampak Abang dia. "Abam ne?" - Abang mana?

Bila aku kata Abang dia dah ke sekolah dia akan kata, "Aiya, nak tut" - Ala, nak ikut.

So moralnya, biar aku hantar walau lambat! Hehe!


Cuma perasaan bahagia bila dok tengak dua permata hati ni mengukir senyuman memang susah untuk aku desribe dalam bentuk perkataan.

Yang pasti ianya memberi aku semangat untuk meneruskan tanggungjawab sebagai seorang isteri, Mama dan pekerja. (^_^)

36 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Afif dan Aisy di Hujung Minggu (^_^)

11:49:00 pm Yana Yani 22 Comments

Jadual budak dua beradik, Afif dan Aisy agak padat hari ni. Pagi dimulakan dengan bersarapan. Sarapan tu kan penting! Cuma Mama diorang agak malas nak buat sarapan pagi ni. Hehe!

Kebetulan Angah ajak kami sekeluarga bersarapan di luar. Memang macam orang mengantuk disorongkan bantal. Suka sangat! Hehe!

Sebelum pergi bersarapan, Si Annur suruh anak-anak saudara dia berposing. Sejak dia belajar jauh ni, aku memang perasan dia suka betul buat perangai gitu. Kononnya buat hilangkan rindu.

Nanti kalau dah kronik dia punya perasaan rindu, dia akan call semata-mata nak dengar suara anak-anak saudara dia. Kira beruntung kalau dapat dengar dia menangis. Hehe!

Boleh tahan jiwang makcik Afif dan Aisy yang sorang ni. (^_^)


Lepas tu kami bergerak mencari tempat untuk memenuhi perut yang dah mula mendendangkan pelbagai rentak. Asal nak ke restoran yang kami biasa makan aje, tapi Encik suami nak beralih selera.

Sampailah kami ke Restoran Pelita yang well known. Aku suka roti canai dia. Memang tiap kali pergi sini, itu aje yang aku order. Tak reti nak order benda lain.


Dah kekenyangan kami nak uruskan perbelanjaan dapur pula. Biasalah dah hujung bulan ni kan, memang segala benda dekat dapur dah menyusut.

Angah pula nak menghantar Annur ke Pekeliling. So kami berpecah di situ.

Biasa kalau nak beli barang dapur kami memang agak selective. Tak kisahlah walau kena pergi lebih dari satu tempat untuk mencari barang pada harga reasonable.

Sounded weird kan? Tapi itulah kami suami isteri.

Memula kami ke MyMydin, banyak barang kami beli di sini. Lepas tu kami ke Econsave sebab nak cari barang lain pula.

Dekat Econsave kami guna bakul aje sebab tak bercadang nak beli banyak barang. Nak cari yang mana kurang aje. Tapi Afif dan Aisy sibuk nak sorang satu bakul.


Bakul tu walau diisi dengan barang yang ringan tetap akan jadi berat bagi dua insan kecil ni. Tapi sorang pun tak bagi kami pegang. Sombong sungguh!

Rasa kelakar pun ada juga bila tengok pelbagai aksi diorang bila pegang bakul tu.


Balik aje dari shopping keperluan dapur, kami berkemas dulu. Encik suami ajak balik kampung pula petang tu. Dah settle semua, baru keluar lagi.

Sebelum singgah rumah keluarga Encik suami, kami singgah di kedai gunting rambut dulu. Nak potong rambut Aisy yang dah semakin panjang.

Dulu time Aisy kecil senang aje nak gayakan pelbagai dandanan rambut. Sekarang sekejab aje pakai, lepas tu dah hilang! Entah ke mana-mana entah dia campak.


Sampai dekat kampung budak berdua ni tak reti duduk diam. Dalam keadaan cuaca yang panas terik pun diorang selamba. Tetap seronok main walau hanya berdua.

Biasanya aku tak melarang tapi aku dah buat perjanjian awal-awal. Kalau langgar perjanjian memang sengaja cari nahas.

Perjanjian dia, kalau sesiapa tak dengar apa yang aku cakap atau berniat memalukan aku di depan orang lain akan kena rotan. Berapa kali nak kena rotan adalah atas pilihan diorang sendiri.

Bahagian mana yang diorang nak kena rotan juga akan aku beri pilihan. Bagi menunjukkan yang aku serius, rotan yang aku maksudkan akan aku libas sekuat hati di atas lantai.

Aku kata inilah dia rasa dan bunyi yang aku akan buat kalau perjanjian dilanggar. Tapi setakat ni tak ada siapa pun pernah kena. Saja aje bagi takut! Hehe!

Afif dah faham sikit, Aisy yang susah.

Kalau Afif buat aje benda yang tak berkenan di mata aku, aku akan kata, "Afif ingat tak Afif janji apa dengan Mama tadi? Afif nak kena berapa kali tadi?"

Ton suara kena bagi tegas sikit, bagi Afif cuak. Dia dengar aje aku kata camtu, apa aje yang dia tengah buat dia akan berhenti serta-merta.

Walau jauh pun dia akan jerit, "Tak nakOkay, Afif dah berhenti ni!"


Aisy kalau aku cakap benda yang sama macam Abang dia, dia akan buat muka macam gambar dekat atas. Tapi dia tak akan berhenti buat.

Moralnya tak boleh guna pendekatan yang sama mendidik Aisy sebab masih belum faham. Sikit masa lagi baru boleh implement benda yang sama macam Abang dia.

Dia pun belum cukup tiga tahun lagi. Cuma sekarang ni aku perasan dia tak boleh ditegur, mesti menangis tak boleh berhenti. Konon manja!


So itulah dia aktiviti Afif dan Aisy di hari minggu. Besok Afif dah start sekolah balik setelah seminggu bercuti. Hopefully angin dia okay besok.

Aku rasa setakat ni aje bebelan aku untuk hari ni. Semoga bertemu lagi di lain entry.

Adios! (^_^)

22 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Terima Kasih Blogger Fiza Ismail (^_^)

8:47:00 pm Yana Yani 16 Comments

Rasa macam dah lama hubungan persahabatan kami walau hanya berjumpa ketika di office. Rasa macam tak percaya aku tak akan lagi jumpa dia yang aku anggap ADIK.

Aku dah mengenali Fiza Ismail anak kelahiran Langkawi ni sejak dia masih anak dara. Sehinggalah dia menjadi suri hati kepada seorang lelaki bernama Luqman.

Fiza Ismail yang berdiri dekat tengah. Dua wanita Cina dalam gambar ni, Peksan dan Mdm Tan juga dah meninggalkan office yang "tercinta" ni

Aku juga ada ketika dia disahkan mengandung di luar rahim. Cuba memberi kata semangat agar dia tabah. Siapa tahu perancangan ALLAH.

Mungkin Fiza dan suami adalah orang yang kuat sebab tu mereka diberi ujian sedemikian. Hanya insan terpilih diberi ujian sedemikian rupa.

Fiza yang aku kenal adalah seorang yang amat baik walau bermacam perkara pernah dicanang oleh pihak lain yang cuba meretakkan hubungan kami.

Entah kenapa dengki betul mereka dengan persahabatan kami sedangkan hanya kami berdua sahaja bangsa Melayu dalam office tu.

Fiza pergi ni pun atas kedengkian yang tak pernah hilang oleh pihak satu lagi. Perbuatan tu aku anggap tidak berperikemanusian walau sering ditegaskan, "nothing personal, it is strictly business"

Sedikit sebanyak ia membuat aku tawar hati untuk terus SETIA di sini.

----------------------------------------------

Fiza Ismail,

Akak dengan merendah diri mengucapkan TERIM KASIH kasih untuk segala ilmu yang pernah Fiza curahkan pada Akak selama ni. TERIMA KASIH banyak-banyak!

Akak sudah mahir menggunakan pelbagai sistem dan aplikasi di office disebabkan tunjuk ajar Fiza. Tak mungkin Akak berada di level Akak sekarang kalau tak disebabkan Fiza.

Akak pun dah sedikit sebanyak mahir dalam dunia blogger. Ini semua hasil tunjuk ajar Fiza. Sekurang-kurangnya Akak dah boleh menulis diari di alam maya.

Fiza Ismail,

Akak doakan semoga Fiza terus success dalam bidang market research. Fiza dah memang ada kebolehan semulajadi, cuma Fiza perlu yakin bila bercakap dalam English.

Bila dah jauh ada dekat "atas" jangan lupa jenguk Akak yang ada dekat bawah ni ye (^_^)

Akak juga nak minta maaf sekiranya selama hubungan kita ni Akak ada melakukan sebarang kesilapan yang mungkin mengguris hati Fiza sama ada Akak sedar atau tidak.

Halalkan segala makan dan minum Akak selama ni. Paling penting, jangan biarkan segala hasal dan dengki manusia menghantui kehidupan Fiza.

Once again, TERIMA KASIH untuk segalanya! (^_^)

Yang benar,
Kak Yana
Kakakmu yang maintain comel (^_^)

16 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Tak Tahu Nak Kata Apa (^_^)

9:12:00 pm Yana Yani 16 Comments

Bermacam spekulasi didengar sejak kehilangan sehingga pengesahan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa pesawat Malaysia Airlines MH370 hilang di Lautan Hindi.

Media antarabangsa adalah yang paling kerap menghentam.

Itu belum dikira media tempatan yang aku tak tahu apa kebaikan yang akan diperolehi apabila kredibiliti Malaysia dalam menangani isu ini dipertikai.

Perkara sebaliknya pasti berlaku sekiranya bukan Malaysia, bukan Malaysia Airlines dan juga bukan MH370 atau mungkin bukan juga Kapten Zaharie.

Malaysia sebuah negara kecil mampu meminta pertolongan daripada 26 buah negara. Malaysia juga berjaya mengumpulkan semua kuasa besar seperti China, Amerika dan Australia.

Umum mengetahui bahawa hubungan China dan Amerika tidak begitu baik. Tapi Malaysia mampu membuat mereka bekerjasama. Bagaimana Malaysia mampu melakukannya?

Malangnya tiada satu media antarabangsa memberi kredit pada Malaysia dalam hal ni. Sebaliknya keburukkan yang dicari. Malaysia dituduh GAGAL!

Sedangkan bukan MALAYSIA sahaja yang terlibat dalam usaha mencari. Kalau Malaysia gagal, bukankan semua kuasa besar yang mempunyai peralatan canggih itu juga gagal?

Impak dari keburukkan yang dicanang media ni, kebanyakkan rakyat China tidak lagi berminat ke Malaysia. MAS juga bukan lagi menjadi pilihan walau harga yang ditawarkan lebih murah.

Industri pelancongan Malaysia pasti terjejas teruk hasil tulisan media antarabangsa yang kononnya lebih telus berbanding media tempatan. Patut ke kita berterima kasih?

Benar pengesahan yang dilakukan oleh PM tanpa bukti fizikal. Tapi pernah ada di antara korang yang terfikir bagaimana keadaan di Lautan Hindi.

Kalau Malaysia lembab, bukan Australia pun lembab?


Screenshot di atas adalah luahan dari seorang kenalan aku. Betul apa yang dia katakan tapi malangnya bukan semua mempunyai fikiran seperti dia.

Kawasan di mana MH370 dilaporkan terhempas merupakan kawasan yang sentiasa dilanda angin kuat dan ombak besar. Cuma lihat video di bawah untuk "merasai" sendiri.

Atau ada yang nak kata itu konspirasi kerajaan Malaysia?


Jujurnya aku dah tak tahu nak kata apa bila masing-masing berlagak pandai. Tapi sebenarnya dalam masing-masing sibuk mengaku pandai, lebih terserlah kebodohan diorang.

Apapun aku percaya MALAYSIA telah melakukan sebaik mungkin dalam menyelesaikan isu ini. Semua dilakukan mengikut Standard of Procedure (SOP).

Aku mendoakan semoga usaha pencarian dipermudahkan. ALLAH MAHA MENGETAHUI.

Kepada ahli keluarga yang terlibat, percayalah ALLAH menduga setiap hamba-Nya tidak lebih daripada kemampuan yang mampu ditanggung.

Semoga terus TABAH dan menerima qada dan qadar daripada ALLAH dengan seikhlas hati.

16 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Jika Itu Takdirnya (^_^)

8:42:00 pm Yana Yani 28 Comments

Semalam Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak mengesahkan bahawa pesawat Malaysia Airlines MH370 telah berakhir di Lautan Hindi.

Pengesahan ini dibuat berdasarkan maklumat dan analisis yang dilakukan oleh Inmarsat dan Unit Penyiasatan Kemalangan Udara United Kingdom (AAIB).

Peluang untuk melihat survivor juga tipis berdasarkan lokasi terakhir pesawat malang itu berada. Tempat itu dikhabarkan terpencil dan jauh dari mana-mana kawasan pendaratan.

Setakat entry ni ditulis, tiada bukti fizikal untuk mengesahkan kejadian yang menimpa pesawat MH370.

Menurut Perdana Menteri, maklumat ini dikongsi kerana komitmen untuk bersikap terbuka disamping menghormati keluarga para mangsa.


Walaupun pengesahan itu belum merungkai seribu satu persoalan, ianya merupakan berita yang amat meruntun jiwa sesiapa sahaja yang mengikuti berita ini sejak dari awal.

Aku sendiri terasa sebak mendengar esak tangis ahli keluarga penumpang dan kru pesawat Boeing 777-200 tu. Tiada kenalan di dalam pesawat tu, tapi perasaan sedih ni tetap wujud.

Aku tidak dapat membayangkan bagaimana mereka dapat menerima berita seperti ini yang tiada siapa pun mahukan ianya berlaku dalam keluarga mereka.

Perasaan grief itu pastikan akan berlarutan untuk jangka masa yang panjang terutamanya apabila tiada petanda sebagai tatapan terahir.

Aku amat simpati di atas kejadian yang menimpa ahli keluarga mereka. Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul bebanan.

Aku mendoakan semoga ALLAH memberikan kekuatan buat seluruh ahli keluarga penumpang dan kru pesawat MH370 untuk menghadapi berita yang meruntun jiwa ini.

Jika itulah takdirnya, terimalah ianya dengan redha. Sesungguhnya setiap yang berlaku itu ada sebab yang tersirat dan ianya tak akan berlaku tanpa ketentuan DIA yang SATU.


----------------------------------------------
\
Hari ni kebanyakkan stesen radio menyiarkan lagu-lagu yang berentak slow. Emosi aku juga agak terganggu dengan kebanyakkan lagu yang disiarkan. Sebak!

Salah satu lagu yang buat aku rasa sebak ialah Here Without You dendangan 3 Doors Down. Setiap bait lirik dan lagu buat aku menitiskan air mata tanpa disedari.

A hundred days have made me older
Since the last time that I saw your pretty face
A thousand lies has made me colder
And I don't think I can look this the same

But all the miles that separate
Disappear now when I'm dreaming of your face

I'm here without you, baby
But you're still on my lonely mind
I think about you, baby
And I dream about you all the time
But you're still with me in my dreams
And tonight, it's only you and me

The miles just keep rolling
As the people leave their way to say hello
I've heard this life is overrated
But I hope that it gets better as we go

I'm here without you, baby
But you're still on my lonely mind
I think about you, baby
And I dream about you all the time
But you're still with me in my dreams
And tonight, it's only you and me

Everything I know, and anywhere I go
It gets hard but it won't take away my love
And when the last one falls
When it's all said and done
It gets hard but it won't take away my love

Sekali lagi TAKZIAH buat seluruh ahli keluarga penumpang dan kru MH370.

28 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Semua Tu Kuasa ALLAH! (^_^)

10:03:00 pm Yana Yani 12 Comments

Lama rasanya tak mengadap blog aku ni. Ada juga yang bertanya kenapa tak update blog ni. Nak buat macamana, minggu lepas adalah minggu yang sibuk!

Terima kasihlah kepada yang sudi bertanya. Hehe!

-------------------------------------

Sabtu baru ni aku, Encik suami dan anak-anak hantar sepupu Encik suami nikah. Musim cuti sekolah ni memang musim orang kahwin kan.

Banyak juga dapat jemputan, tak tahulah dapat penuhi ke tak.

Sepupu Encik suami ni baru aje habis SPM, isteri dia pun sama. Pendek kata memang muda belia lagi. Aku sebenarnya risau memikirkan mereka berkahwin pada usia muda.

Takut tak matang. Zaman sekarang statistik perceraian cukup tinggi. Encik suami kata yang dah tua kahwin pun tak matang lagi, so tak ada bezanya. Semua tu kuasa ALLAH.

Betul juga kan. Elok juga diorang kahwin awal sebab ianya adalah faktor penting mengelakkan zina. Alhamdulillah mereka terlindung dari semua tu.


Ni semua hantaran dari pihak lelaki. Cantik pada pandangan mata aku. Mak mentua aku kata makcik Encik suami yang buat. Tapi tak tahu makcik yang mana satu. Hehe!

Peliknya pihak lelaki bagi hantaran lebih dari pihak perempuan. Biasa perempuan kan? Ke memang trend zaman sekarang yang aku tak tahu?


Aku paling suka kek ni. Nampak sweet kan? Hantaran kek ni hasil tangan sepupu Encik suami, Ana. Lagipun dia memang dah ada bisnes kek yang quite well known.


Ni lah dia pasangan pengantin, Nazhan dan Azila. Selamat pengantin baru dan semoga dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah. Paling penting berbahagia hingga ke Jannah!


Ni pula wakil pihak lelaki, Abah mentua aku dan juga Wak Mokhtar. Kalau tengok pada gambar ni kan, korang rasa siapa abang dan siapa adik?    

Wak Mokhtar tu abang pada Abah mentua aku. Kira pangkat Abang Long kalau sebelah aku. Abah mentua aku pula Abang Ngah.

Wak Mokhtar juga adalah Abah pada Ana si pembuat kek yang sweet tadi. Wak Mokhtar ni ada ramai anak perempuan dan seorang anak lelaki tunggal.

Abah mentua aku pula ada ramai anak lelaki dan seorang anak perempuan tunggal!


Ni Aisy tengah posing dengan Atuk.

Aisy memang susah nak suruh dia pandang kamera. Kira korang memang bernasib baik kalau dapat snap picture time dia tengah pandang kamera.


Ni pula gambar Aisy, Afif dan Nenek.

Tengok dia still tak pandang kamera kan? Tak faham sungguh aku perangai anak perempuan yang seorang ni. Apapun dia dan Afif adalah permata hati aku!

---------------------------------------

Baru sebentar tadi Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib mengesahkan bahawa MH370 terhempas di Lautan Hindi berdasarkan bukti sedia ada. Sebak aku rasa.

Setelah lebih dua minggu menanti, berita seperti ini bukan sesuatu yang ingin didengari. Apa yang pasti, setiap yang berlaku adalah atas kehendak DIA yang SATU.

Takziah buat ahli keluarga yang terlibat. Semoga ALLAH memberi kekuatan buat semua ahli keluarga dalam menghadapi berita yang tiada siapa pun inginkan terjadi dalam keluarga mereka.

Inalillahiwainnailaihirojiun

12 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Bandar Klang Hilang? (^_^)

11:42:00 pm Yana Yani 38 Comments

Beberapa hari ni keadaan jerebu di sekitar bandar Klang semakin teruk. Ditambah pula dengan cuaca kering dan kekurangan hujan memburukkan lagi keadaan.

Semalam aku dan Encik suami decided untuk tidak membenarkan Afif ke sekolah dengan keadaan jerebu yang kami bimbang akan menjejaskan kesihatan Afif.

Hari ni Jabatan Pelajaran Selangor mengarahkan semua 131 buah sekolah di daerah Klang ditutup serta-merta berikutan Indeks Pencemaran Udara (IPU) mencatatkan bacaan sangat tidak sihat.

Afif memang seronok tak bersekolah.

Aku saja sakat dia kata dia kena sekolah hari ni. Dia jawab, "Mama ni tak kesian dekat Afif. Nanti kalau Afif sakit macamana? Ni jerebu tau!"


Pagi tadi sebelum ke tempat kerja, aku tengok keadaan jerebu memang agak teruk. Tekak terasa gatal dan bau seolah bau asap memang membuatkan rasa tak selesa.

Mata pun terasa gatal.


Sepanjang perjalanan aku dan Encik suami untuk ke tempat kerja aku, keadaan berjerebu membataskan penglihatan kami.

Aku nasihatkan juga Encik suami supaya berhati-hati sebab kami hanya menaiki motorsikal. Manalah tahu ada yang tak nampak dalam keadaan begitu.

Office di mana tempat aku bekerja terletak di tingkat 21.

Biasanya aku boleh nampak bandar Klang dengan sangat jelas dari tingkat ni. Tapi pagi tadi dalam pukul 8:45 pagi, tak nampak dengan jelas.

Bandar Klang seolah-olah hilang dari pandangan.


Petang dalam pukul dua, aku nak keluar makan dengan Encik suami.

Aku ambil lagi gambar di tempat yang masa. Waktu ni jerebu makin tebal berbanding pagi tadi. Nak keluar pun terasa takut walau topeng muka aku pakai.

By the way, topeng muka tu buat aku rasa macam pakar bedah! Hehe!


Petang tu sebelum balik dari kerja entah apa mimpi tiba-tiba bos besar kata, "Let's eat some ice cream! What flavor would you like?"

Rezeki ni, tak boleh ditolak! Hehe!

Terima kasih ye bos besar! Lain kali belanjalah lagi! (^_^)


Petang dalam pukul 6 petang, aku ambil lagi gambar di tempat yang sama. Alhamdulillah nampak sikit penurunan berbanding pada pukul 2 petang tadi.

Tapi masih pada IPU kategori tak sihat.


Korang juga boleh check bacaan IPU di tempat korang dengan melayari laman web Jabatan Alam Sekitar. Dekat sini bacaan IPU diwarnakan bagi menunjukkan kategori bacaan IPU.

Biru: baik, bacaan IPU antara 0-50. 
Hijau: sederhana, bacaan IPU antara 51-100 
Kuning: tidak sihat, bacaan IPU antara 100-200
Oren: sangat tidak sihat, bacaan IPU antara 200-300
Merah: berbahaya, bacaan IPU >300

Dalam keadaan berjerebu ni, kurangkan aktiviti di luar. Perbanyakkan meminum air masak bukan air teh tarik ye! No, no

Semoga kita semua diberikan kesihatan yang baik. Amin! 

P/S - Status MH370 masih lagi kekal misteri. Sebentar lagi pada pukul 12:41 pagi genaplah tujuh hari kehilangan MH370 dari pandangan mata kasar manusia. 

Sabtu 8 Mac pada waktu yang sama merupakan kali terakhir MH370 berlepas dari KLIA menuju ke Beijing. MH370 tidak pernah mendarat di mana-mana lapangan terbang selepas tu.

#Pray4MH370

38 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Best Friend Forever! (^_^)

11:30:00 pm Yana Yani 24 Comments

Hari ni aku nak cerita pasal kawan baik aku time belajar dalam course Business Studies dulu. Sebenarnya Sabtu baru ni aku melawat dia yang baru sahaja melahirkan anak kedua.

Dah lama tak jumpa sebab masing-masing sibuk dengan urusan peribadi masing-masing. Last jumpa rasanya time aku dalam pantang bersalinkan Aisy.

Lagipun perempuan tak macam lelaki yang boleh berhubung dengan kawan walau dah beranak-pinak. Perempuan biasanya lebih cenderung fokus pada family.

Bila jumpa dia hari tu, terus teringat zaman belajar yang dah lama kami tinggalkan. Terlalu banyak kenangan yang kami kongsikan dalam tempoh tiga tahun pengajian kami.

Kalau aku cerita, sampai besok pun tak habis! HeheDok belek kejab tadi album lama, malangnya tak ada langsung gambar aku berdua dengan dia.

Yang aku jumpa gambar time aku kahwin dulu. Sepatutnya dia jadi pengapit aku ni. Tapi dia lari! Time ni masing-masing tengah cun melecun lagi! Hehe!


Ni lah Wani, my BFF! Fokus pada yang tudung merah tu ye, bukan yang tudung hitam tu!  (^_^)

Ni pula rupa kami bila masing-masing dah bergelar isteri dan Mama. Masih lagi mengekalkan level cun diri masing-masing tapi perkataan melecun terpaksa dibuang! Hehe!


Anak dia yang kedua ni (lupa nama) dilahirkan tak cukup bulan. Menurut cerita Wani, anak kedua dia ni sepatutnya lahir 18 March nanti. Tapi 31 Januari dah keluar!

Wani sendiri tak sangka anak dia ni lahir terlalu awal. Nak dijadikan cerita, Wani lahirkan anak kedua ni di rumah! Yes, you read it right! Dekat rumah!

Anak dia lahir sebelum ambulance sempat sampai ke rumah. Mujur juga jarak rumah Mak dia dengan hospital tak begitu jauh. Alhamdulillah semuanya selamat!

Pun begitu baby terpaksa berada lama di hospital selama 20 hari (kalau tak silap!)


Bila dok pandang anak dia ni, automatik aku teringat Afif masa baru lahir. Sebiji in term of badan. Afif dulu lahir hanya seberat 2.28kg. Badan dia kecil aje, nak pegang pun terasa takut.

Pakai baju size newborn pun longgar dengan dia. Sebab dia terlalu kecil, aku pakaikan baju aje! Itupun dah nampak macam dia pakai jubah!

Anak Wani ni pun sama, pakaian semua longgar. Bezanya dia lahir tak cukup bulan aje! Nak tengok tak gambar Afif masa dia berusia satu hari?

Tadaaa!


Kecil aje kan? Sampai sekarang pun dia kecil aje sebenarnya. Tapi dia tinggi macam Papa dia.

Masa dekat rumah dia cerita dengan Papa dia pasal anak Wani yang sulung, Naqib. Encik suami tak ikut time tu sebab bekerja.

"Papa, tadi kan Afif pergi rumah kawan Mama. Anak dia Cina!" kata dia bersungguh-sungguh.

Aku dan Encik suami tergelak bila dia cerita macam tu.

"Macamana pula Afif boleh kata dia Cina?" tanya Papa dia.

"Afif tahulah! Dia putih, Afif kan hitam! Lagipun Afif tak faham dia cakap apa. Dia cakap macam Cina!" jawab dia dengan panjang lebar.

Terburai lagi tawa kami suami isteri. Macam tu sekali pemikiran dia.


Ni pula gambar Naqib dan Afif yang kali terkahir diambil time Wani dan beberapa kawan lain bertandang nak tengok Aisy yang baru beberapa hari menghirup udara di atas muka bumi ni.

Sekali pandang memang nampak Naqib macam Cina. Hehe!

Beza umur diorang berdua ni dua tahun. Nampak juga chemistry antara mereka berdua ni walau seorang tu black dan seorang lagi whiteHehe!

Kalau Mama diorang boleh berkawan baik, tak mustahil anak pun boleh meneruskan. Betul tak?

Anyway hopefully hubungan persahabatan antara aku dan Wani kekal hingga akhir hayat walau mungkin tak boleh melakukan semua perkara yang pernah dilakukan bersama dulu.

Especially tengok wayang! Hantu tengok wayang dulu. Kembang hidung kalau berjaya jadi orang pertama yang tengok sesuatu cerita tu. Tapi tu dululah, sekarang tidak lagi! (^_^)

Kepada Wani, manalah tahu dia singgah blog aku ni kan, orang just nak hang tahu yang kehadiran hang did brought a greatest memory in my life

Terima kasih untuk segala susah dan senang. Terima kasih untuk segalanya my BFF! (^_^)

24 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Jalan-Jalan Di Home Deco Fair (^_^)

11:50:00 pm Yana Yani 28 Comments

Khamis minggu lepas Encik suami bawa kami ke Home Deco Fair yang memang biasa memilih Stadium Malawati a.k.a indoor stadium sebagai tempat fair berlangsung.

Fair ni di berlangsung selama empat hari dari 6 hingga 9 Mac 2014. Sebenarnya ini bukan kali pertama kami ke fair ni yang memang diadakan setiap tahun.

Kalau korang tanya aku, aku memang tak akan pergi lagi tempat macam ni. Cukuplah sekali! Lagipun tak berapa nak minat benda-benda gini.

Tapi Encik suami minat! Layankan ajelah ye dak?

Disebabkan masa kitorang pergi tu merupakan hari pertama, orang tak berapa ramai. Agak selesa juga nak bergerak bila dalam keadaan gitu.

Budak berdua ni tengah posing dekat red carpet. Hehe!


Dari jauh nampak macam kecil aje tempat ni. Tapi jenuh juga nak pusing keliling indoor stadium ni. Rasa nak tercabut lutut rasanya! Hehe!

Ada banyak juga booth yang mewakili pelbagai syarikat yang berkaitan hiasan dalaman rumah. Harga dia boleh tahan murah kalau nak dibandingkan dekat luar.

Mungkin sebab tu nama dia fair ye dak?

Paling aku minat dengan set dapur jenama Elba yang paling murah dalam fair tu. Ada dapur, hood dan juga oven yang semuanya bernilai RM1,399.

Kenyit juga mata dekat Encik suami, manalah tahu dia nak belikan. Tak layan!


Satu-satunya barang yang Encik suami beli dekat sini adalah sandblast sticker. Memang zaman sekarang ramai orang pakai sticker jenis ni untuk diletakkan pada surface pintu atau tingkap.

Cara nak pasang dia pun senang. Pengalaman masa kerja dekat syarikat advertising dulu mungkin boleh digunakan untuk membantu Encik suami pasang sticker ni nanti.

Time tengah dok survey pelbagai barangan tu, Afif tiba-tiba tunjuk tangan dia yang berlumuran darah pada aku. Panik aku dibuatnya.

Sebenarnya aku agak ngeri bila melihat darah mengalir laju. Boleh pengsan dibuatnya!

Mujur tangan dan kaki masih mampu digerakkan untuk mencari apa-apa sahaja benda untuk menghentikan darah pada tangan Afif. Teringat tisu yang memang selalu dibawa ke mana aje.

Time dok tekan darah pada jari Afif tu, tiba-tiba dia  menjerit "Adui! Sakitlah Mama! Janganlah tekan kuat-kuat! Sakit!"

Opps! Mama lupa! Hehe! Bila dalam keadaan panik, segala teknik bantuan kecemasan yang aku pernah pelajari dulu hilang macam tu aje.


Time ni darah telah berjaya dihentikan. Tapi Afif masih lagi sakit sebab dia kena tong sampah stainless steel. Aku percaya rasa sakit dia macam terhiris pisau.

Macamana pula dia boleh kena? Budak baik! Dia pergi masukkan jari dia dalam tong sampah yang berjeriji tu. Bila jari dia tak boleh dikeluarkan, dia panik.

Mungkin sebab tu dia sentap aje jari dia. Tarikan akibat sentapan yang kuat tu menyebabkan luka dia agak dalam. Darah usah cakaplah!

Bila dah keluar darah, baru dia cari aku. Cuak juga gamaknya tengok darah banyak gitu.

Tapi sekejab aje muka gitu, tak lama lepas tu dah nampak dia senyum balik. Dia kata dia kuat macam Ultraman! Apa-apa ajelah Afif oi!


So itulah ajelah cerita kami di Home Deco Fair, Stadium Malawati Shah Alam!

P/S - MH370 masih belum dapat dijejaki walau sudah melebihi 100jam. Doa dan harapan masih diberikan. Mengharapkan semuanya selamat!

28 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Sel-Sel Otak Bersambung (^_^)

11:51:00 pm Yana Yani 32 Comments

Perasaan tak kena tu masih lagi wujud tapi bak kata Kak Azie, hidup harus diteruskan. Betul juga dia cakap ye dak? Biarlah mereka yang berkenanan melakukan kerja mereka.

Memetik kata-kata dia, "Jangan jadi penyumbang unsur amarah. Hentikan fitnah. Bertenang. Bersabar. Insya Allah bila bertenang, kita akan lebih waras menilai apa yang kita dengar dan baca"

----------------------------------

Rutin harian aku setiap pagi adalah menyediakan sarapan untuk kami sekeluarga. Memang aku amat menitik beratkan pengambilan sarapan walau hanya setakat makan sekeping roti bakar.

Lagipun dari sudut kesihatan, pengambilan sarapan membantu menjana kehidupan yang lebih cergas dan bertenaga. Sebab tu penting untuk kita mengambil sarapan setiap hari.

Sejak dari semalam memang aku dah plan nak buat cucur udang. Lagipun lebihan udang kertas yang aku beli dari pasar malam pada Rabu lepas masih lagi banyak.

Keluar daripada bilik tidur, aku perasan bungkusan nasi lemak di atas meja kopi. Alahai, mesti Encik suami lupa pasal menu pagi ni yang aku dah ceritakan sejak dari semalam.

Aku tetap meneruskan misi membuat cucur udang. Kalau tak buat hari ni, habislah udang tu busuk. Tak sampai setengah jam siap dah cucur udang tu untuk santapan pagi kami.

Semua ni sebab dok ikut petua Lieya Latif. Tapi aku tak serajin dia buat preparation. Pagi ni nak masak, malam tadi baru aku siapkan semua bahan. Hehe!


Afif yang dah siap sedia nak ke sekolah terus dok capai bungkusan nasi lemak. Memang itu makanan kegemaran dia.

"Mama masak apa tu?" tanya dia sambil memuncungkan bibir ke arah cucur udang yang sudah siap dihidangkan di atas meja.

"Cucur udang" jawab aku ringkas.

"Kenapa Mama masak lagi? Nasi lemak ni ada ni. Siapa nak makan banyak-banyak ni? Mama ni, jangan membazir!" bebel dia panjang.

Makin banyak cakap pula dia kebelakangan ni walau diakui ada kebenaran kata-kata dia tu.

"Tak apalah, Mama boleh bawa bekal" jawab aku cuba menghalalkan perbuatan aku tu.

"Afif pun nak bawa jugalah! Bawa banyak-banyak tau Mama. Afif nak bagi kawan-kawan!" kata dia.

Dulu aku pernah tanya bila aku dok perasaan bekal yang dia bawa sentiasa habis. Bila aku dapat tahu yang kawan dia yang habiskan semua makanan tu, aku tegur.

Dia jawab, "Tak apalah berkongsi! Mama yang kata nanti dapat pahala!"


Dulu Mak aku pernah kata yang anak aku minum susu Anmum sebab tu sel-sel otak dia bersambung sampai ke satu tahap tak tahu nak jawab apa.

Pernah sekali tu dia tanya dekat aku kenapa dinosaur tak ada zaman sekarang. Dengan yakin aku jawab, "Dia dah pupus sebab kena meteor yang macam bola api tu, kababoom dia meletup!"

"Dinosaur tu kan ada banyak! Kalau api tu kena dekat sini, dia boleh lari dekat sana!" jawab dia bersungguh siap dengan lakonan macamana dinosaur lari.

Time Maulidur Rasul dulu dia tanya, "Mama hari ni hari jadi Rasulullah kan? Mana Rasulullah?"

Untuk soalan tu memang aku dah prepare sebab kawan aku ada cerita yang anak dia tanya, "Ibu Rasulullah tu kan dah mati, kenapa kita kena sambut hari jadi dia?"

Sebenarnya kebijaksanaan anak-anak zaman sekarang tak kena mengena dengan sebarang formula susu. Teori tu tak boleh diguna pakai!

Kanak-kanak zaman sekarang sebenarnya terdedah dengan pelbagai maklumat berbanding kanak-kanak zaman kita dulu. Semua maklumat hanya dihujung jari!

Bila dah terlalu banyak maklumat, mereka "lost". Sebab tu bimbangan ibubapa diperlukan sebelum mereka membuat justification sendiri.

Aku sendiri pening dengan soalan Afif walau aku sebenarnya dah standby dengan sebarang kemungkinan soalan bombastic yang akan keluar dari mulut dia.

Lepas ni kalau sesiapa sahaja yang belajar tinggi lepas tu decide nak jadi surirumah sepenuh masa dan ada yang kata, "Rugilah kau belajar tinggi-tinggi dulu!"

Tolong debik dia untuk aku!

Jawab dekat dia, "Walau aku surirumah, aku tetap memerah kepala otak aku untuk menyelesaikan segala persoalan yang ditimbukan oleh anak aku a.k.a the next Prime Minister!"

P/S - Takziah buat Kak Kathy sekeluarga atas kehilangan ayahanda tercinta, Hj Arbain Bin Mastur pada tanggal 8 Mac 2014 bersamaan 6 Jamadil Awal 1435H. Al-Fatihah

32 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

MH370: Doa dan Harapan (^_^)

11:43:00 pm Yana Yani 34 Comments

Sebenarnya aku bercadang nak publish entry lain hari ni. Tapi entah kenapa ada macam satu perasaan tak kena. Aku rasa bukan aku seorang aje yang berperasaan begitu.

Majoriti blogger yang aku kenali bercerita tentang kisah yang meruntun jiwa sesiapa sahaja. Semuanya berbicara tentang benda yang begitu janggal dipendengaran sebelum ni.

Malaysia Airlines (MAS) atau apa sahaja yang berkaitan dengan aircraft bukan sesuatu yang aku familiar. Rupa luar dan dalam pesawat juga hanya dilihat di dalam rancangan dokumentari.

Tapi tiga hari kebelakangan ni MH370 menjadi bualan seluruh pelusuk dunia. Semuanya ingin mendengar perkhabaran gembira dan tak terkecuali aku.

Rutin harian aku juga berubah serta-merta.

Biasanya bangun pagi aku siapkan segala keperluan Afif untuk ke sekolah dan sediakan sarapan untuk Encik suami dan anak-anak. Tapi sejak semalam, remote TV dulu aku cari.

Mencari jawapan untuk setiap persoalan. Malangnya setakat waktu ni belum ketemu sebarang jawapan untuk menghilangkan perasaan tak kena yang wujud dalam diri.

Harapan masih ada dan doa tidak putus diberikan. Semua mengharapkan sesuatu perkhabaran gembira untuk disajikan kepada setiap ahli keluarga yang menanti.

YA ALLAH YA TUHANKU 
Jika MH370 tenggelam di dasar lautan, timbulkanlah
Jika MH370 hilang di langit, turunkanlah
dan Jika MH370 sesat di darat, tunjukkanlah

34 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Nasi Lemak dan MH370 (^_^)

9:38:00 pm Yana Yani 34 Comments

Dari semalam aku dah merancang nak masak nasi lemak. Jujurnya ini adalah nasi lemak yang pertama aku masak sejak berkahwin.

Sebab benda ni pertama kali, perasaan excited tu tinggi melangit. Bangun pagi bersungguh nak sediakan nasi lemak. Kalau boleh nak hidangkan yang terbaik!

Bermacam-macam petua yang aku dengar tapi aku lebih yakin dengan gerak hati sendiri. Segala macam bahan especially untuk nasi memang berdasarkan sukatan sendiri.

Akhirnya terhidang juga nasi lemak aku walau agak lembik.

Tapi majoriti yang merasa kata untuk percubaan pertama, ianya marvelous! Hehe! Bangga juga walau aku tahu aku boleh lakukan lebih baik.


Paling seronok bila tengok anak-anak makan. Berselera diorang makan walau rasanya entah apa aje pun. Itu yang buat hati berbunga.

Especially Afif yang memang suka makan nasi lemak. "Mama masak ni kan macam yang orang jual tu lah. Sedap! Afif suka!" kata dia walau makanan penuh di mulut.

Mau tak rasa bangga bila anak kata gitu. Hehe!


--------------------------------------------------

Hari ni seluruh rakyat Malaysia digemparkan dengan kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 dari radar sejak beberapa jam yang lalu.

Ianya sesuatu yang amat menyedihkan terutama kepada ahli keluarga penumpang dan anak kapal yang pada ketika ini masih menanti dengan penuh debaran.

Dilaporkan terdapat 227 penumpang termasuk bayi dan 12 orang krew penerbangan. Kesemua penumpang dan anak kapal adalah dari 14 buah negara.

Berita tu pada aku mendebarkan kerana sehingga entry ini ditulis masih belum ada sebarang berita mengenai pesawat ni walau pelbagai spekulasi mula tersebar sejak pesawat hilang.

Kali terakhir pesawat Malaysia Airlines MH653 terhempas ialah pada 4 Disember 1977 yang mengorbankan kesemua 93 penumpang termasuk 7 orang krew penerbangan.

Pesawat itu dikhabarkan hilanag dari radar menara kawalan dan terhempas di sebuah kawasan paya bakau di Tanjong Kupang, Gelang Patah, Johor.

Pensyarah aku pernah menceritakan tragedi ini yang mengorbankan Menteri Pertanian ketika itu, Datuk Seri Ali Ahmad dan beberapa VVIP yang lain.

Pensyarah aku merupakan penduduk kampung tersebut dan melihat dengan mata kepala sendiri tragedi yang mendukacita dalam sejarah Malaysia dan juga Malaysia Airlines.

Diharap sejarah tidak berulang.

Marilah kita sama-sama mendoakan keselematan kesemua penumpang dan krew penerbangan. Hentikan segala spekulasi kerana ianya hanya mengeruhkan keadaan terutama kepada keluarga yang terlibat.

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

34 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Bila Aisy Jadi Mama (^_^)

9:28:00 pm Yana Yani 30 Comments

Semalam aku tak berkerja di atas sebab kesihatan yang malas aku nak bebelkan di sini. Nantilah bila ada masa sesuai akan aku ceritakan untuk manfaat bersama.

So bila tak bekerja tu ada banyak masa sikit melayan karenah anak-anak. Masa agak terhad kalau bekerja tu, tak sempat sangat nak melayan diorang.

Most of the times kalau diorang main aku akan main sama. Hehe! Time ni lah aku rasa aku boleh kuatkan ikatan kasih sayang tu. Cuti hujung minggu aje, memang peluang tu tak boleh dilepaskan gitu aje!

Semalam Aisy minta rumah mainan. Benda ni pun bukan beli, aku buat redemption time Huggies Club masih aktif satu ketika dulu. Sekarang aje yang tak.

Aku memang suka segala mak nenek program redemption ni. Hehe! Especially kalau ada barangan mainan yang aku boleh redeem untuk Afif dan Aisy.


Seronok juga main rumah-rumah ni. Teringat zaman aku kecil-kecil dulu. Tapi dulu lebih real sebab rumah dekat bawah pokok. Ada yang jadi mak, ada yang jadi ayah dan juga anak-anak.

Jantung pisang jiran aku dulu selalu jadi mangsa keganasan kitorang. Hehe! Jantung pisang tu dulu kitorang jadikan daging. Korek tanah dalam-dalam sebab nak buat lesung.

Kalau teringat rasa kelakar pun ye juga. Hehe! Pokok cermai pun dulu aku selalu panjat sebab nak jadikan dia cili. Budak sekarang entah kenal ke tidak buah cermai.

Tanah pula dibasahkan sebab nak jadikan dia kek. Hebat tu masing-masing buat decoration kek ni. Entah pokok bunga siapa kitorang petik. Janji kek cantik! Hehe!

Kang dengarlah orang terjerit-jerit marah pokok bunga dia hancur! Larilah satu kampung sampai tak cukup tanah. Tapi tak serik! Tetap kembali melakukan kehancuran! Hehe!

Bila diingatkan balik, memang best zaman tu. Kalau orang tanya kalau aku boleh putarkan masa aku nak kembalikan ke zaman bila, aku akan jawab tanpa ragu-ragu ke zaman kanak-kanak aku!

Budak zaman sekarang paling koman pun macam Aisy, main dalam rumah aje. Tak adventurous sungguh! Tapi best juga kalau dilayan! Hehe!


So semalam aku berlakon jadi anak, Aisy jadi Mama. Duduk berhimpit dalam rumah tu. Hehe! Pastu aku pura-pura bising lapar, yelah jadi anak kan!

Aisy kelam kabut masak. "Jab, acak acik ni!" - Sekejab, masak nasi ni!

Aku pura-pura menangis pula, konon lapar tahan gabanlah kan. Dia datang dekat, dia ketepek muka aku! Cis! Kurang asam kau Aisy! Kau menangis Mama tak pukul pun!

Terdiam kejab, padan muka Mama yang seorang ni. Terlebih sangat menghayati watak! Tak pasal-pasal aje kena penampar dari tangan kecil. Hehe!

Lepas tu aku lari dari rumah! Tak sanggup lagi menjadi mangsa dera. Hehe!


Aisy pula lepas "anak" dia lari, kononnya bersedih. Hehe

Sebenarnya dia dah mengantuk ni. Tu tengok jari dah masuk mulut. Lagipun dia malas nak layan Mama dia ni yang over kalau dapat main! Hehe!


Tak lama lepas tu dia tidur atas pangkuan Encik suami.


Encik suami baru balik time ni. So dia tak nampaklah time aku jadi "anak". Hehe! Rumah tu pun aku dah simpan, bukti perlu dilupuskan! Hehe!

Kalau dia tahu aku dok masuk dalam rumah tu juga, mahu aku kena perli kaw-kaw dengan dia. Ada ke Mama dok main gitu juga katanya kangTak rela beb! Hehe

Biarlah rahsia jiwa kanak-kanak bini dia ni. Hehe!

30 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Cerita di Hari Minggu (^_^)

9:34:00 pm Yana Yani 36 Comments

Ahad baru ni, kami memenuhi undangan perkahwinan jiran kami. Jujurnya aku tak tahu dia ada lagi anak yang belum kahwin. Aku ingat semua dah kahwin. Silap rupanya. Hehe!

Kami sampai agak lewat sebab menunggu Encik suami pula dari menunaikan tanggungjawab sebagai ketua keluarga. Lebih kurang dalam pukul 3:30 petang baru sampai ke rumah pengantin.

Kami ingatkan kami yang paling lewat sampai, tapi ada ramai lagi yang sampai kemudian selepas kami. Mungkin sebab cuaca panas yang membantaskan pergerakan.

Khemah sikit punya penuh! Sampai aje terus dok tuju meja makan. Nampak sangat muka lapar especially aku! Nasi Goreng Pemaleh dan Crab Drumstick dah kena digest, tu pasal lapar! Hehe!

Aku suka betul daging masak kurma yang dihidangkan. Sedap pada tekak aku. Sebenarnya boleh kira berapa kali aku masak daging dekat rumah ni. Masak kurma memang dah biasa.

Cuma daging aje! Sebab paling utama aku tak reti potong daging! Hehe! Jujur sungguh statement tu. Ni kalau Mak Mentua aku dengar, confirm menggeleng kepala! Hehe!

Potong daging nak kena ada teknik! Teknik tu aku belum mampu kuasai. Tak khatam lagi belajar. Boleh tahan kau punya alasan Yana ooiiHehe!


Lepas dah kekenyangan, kami berangkat pulang. Tak dapat nak bergambar dengan pengantin tapi dapat bergambar dengan pelamin. Hehe! Jadilah kan?

Aku ingat nak duduk dekat pelamain tu dengan Encik suami, konon nak mengimbau peristiwa tujuh tahun dulu. Tapi malulah pula! Hehe! Biar Afif dan Aisy ajelah jadi model!


Balik aje dari kenduri terus ke rumah Mak Abah Encik suami. Afif dah beberapa hari kata sedih sebab tak dapat jumpa Rayyan, sepupu dia. Kononlah kan.

Dapat aje jumpa, hidup terus dia. Sampai nak suruh mandi, makan dan apa-apa yang patut semua payah sebab seronok sangat main.

Malam pula kami ke kedai makan. Kalau tak silap nama kedai dia Ikan Bakar Pantai Jeram. Semua keluarga Encik suami ada kecuali Kak Mala sekeluarga dan Calin.

This time, it's my treat! Gaji baru ni keluarga mentua belum lagi rasa (^_^)

Dekat sini jenuh dok tunggu makanan sampai sebab orang ramai sungguh! Kalau tahu dah buat tempahan awal. Time ni dah tak ada mood nak ambil gambar sebab dah lapar!

Nasib baik ada playground, kalau tak jenuh juga nak tenangkan budak-budak yang kebosanan. Tapi aku pula yang hilang tenaga sebab dok monitor bebudak ni.

Si Afif ni tengah buat muka sebab aku membebel. Tu mainan dekat tangan dia tu, kalau dia minta dekat aku memang tak dapatlah! Tapi Wak Eni dia belanja, suka sangat tu!


Akhirnya makanan yang dinanti tiba. Dekat bawah ni satu-satunya gambar yang aku ambil. Tu pun tak berapa clear sebab terlalu lapar.

Makanan sampai, aku terus melahap! Tak toleh dah kiri kanan! Lapar beb!


Rasa masakan dia boleh tahanlah. Dibandingkan yang aku pernah rasa, dekat sini much better. Harga dia pun sangat berbaloi-baloi!

Aku membayangkan harga dia mahal. Ni kalau tak cukup duit kena ambil upah cuci pinggan ni. Tak pun menyanyi, suara aku boleh tahan juga sedap! Hehe!

Nasib baiklah harga keseluruhan masih dalam budget! Fuhh!!

In term of services, masih banyak perlu diperbaiki. Mungkin kami ni batch terakhir, mereka pun dah kepenatan. Sebab tu mereka gagal memberikan perkhidmatan yang baik.

Tapi kalau takat pandang rasa dia, boleh tutup matalah pasal service dia tu!

So itulah aje cerita di hari minggu kami! (^_^)

36 dah komen (^_^):

PERHATIAN:

Penulis tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang ditinggalkan. Setiap komen yang ditinggalkan adalah pandangan peribadi anda sebagai pembaca dan tidak menggambarkan pendirian penulis.

Penulis mempunyai HAK untuk tidak menyiarkan sebarang komen yang berunsur PENGIKLANAN, RACISM, LUCAH atau yang sewaktu dengannya.

Dengan membaca dan meninggalkan komen, penulis menganggap anda sudah MEMAHAMI kesemua yang tercatat di dalam PENAFIAN

Untuk sebarang cadangan atau pertanyaan, klik HUBUNGI SAYA

✿ Yana Yani ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...